Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 17 oktober 2010

Veckan som kommer Vecka 42


33 gruvarbetare har mirakulöst räddats i Chile och glädjen är stor. Tur att det inte var i Uruguay där siffran 33 är närmast magisk. Den kanske den också blir i Chile nu. Genom landet går en mäktig våg av patriotism. Lite märkligt, vad är det de är så stolta över? Undermåliga och misskötta gruvor med eftersatt arbetarskydd?
Jag har faktiskt varit i Copiapó, som är centralorten i gruvområdet, där bland annat den numera beryktade San José-gruvan ligger. En bekant från Sverige, som hade tröttnat både på politikens futtighet och exilens förödmjukelser, hade återvänt och drev en gruva som hans fru hade ärvt. Vi åkte ut till gruvan, som låg ute i öknen, och det visade sig i stort sett vara ett stort hål i marken, dit man firade ner gruvarbetare, som tog upp koppar om inte hinkvis, så nära på. Bekantingen från Rinkeby hade ett tjugotal anställda, som bodde i ett primitivt läger där i öknen, och åkte in till stan bara vid löning, enligt uppgift för att "supa och gå på bordell". Den stolte gruvägaren tjänade sisådär tio gånger genomsnittslönen, och hans största problem var den stora kostnaden för transporten av malmen från gruvan till raffinaderiet, som för övrigt skedde genom öknen, på vad chilenarna envisades med att kalla "vägar", och som jag aldrig såg tillstymmelse av.
Jag hoppas att han och hans fru är kvar där och har det bra. Det var fina människor.
Jag gillade öknen också. Det fanns en sådan stillhet där, en eftertänksamhet och en stark jagnärvaro. Jag tror att vi har för lite öken i Sverige.

Nu drog jag visst iväg lite. Dags att återvända till vårt ämne, det som komma skall under nästa vecka. Det börjar med en sorglig årsdag av återkallandet av Nantesediktet 1685 av Ludvig XIV. Det blev förbjudet att utöva någon annan religion än katolicismen, alla protestantiska och hugenottiska kyrkor revs eller stängdes. 200 000 hugenotter lämnade Frankrike. Återkallande av Nantesediktet och det påföljande ediktet i Fontainebleu var förmodligen det mest enfaldiga beslutet som någonsin har fattats i fransk historia. Men ingen kan anklaga president Sarkozy för att inte anstränga sig.

På tisdag har vi en liten fin svensk årsdag. Det är 31 år sedan socialstyrelsen tog bort homosexualitet från listan över psykiska sjukdomar. Året var alltså 1979.

På onsdag fyller Elfriede Jelinek år. Dagen till äran återger jag här en tidigare text om hennes författarskap:

När Elfriede Jelinek fick Nobelpriset blev många antagligen ganska förvånade att det var första gången som litteraturpriset gick till Österrike, ett land som har frambringat litterära giganter som Robert Musil och Thomas Bernhard. En anledning är säkerligen att den österrikiska litteraturen ses som en sidogren av den tyska, samtidigt som den är mycket annorlunda från sin tänkta huvudströmning, inte minst därför att den har formats i helt annan historisk verklighet.

Österrike berördes inte av reformationen, inte heller upplevde landet någon revolution, vilket skapade en konservativ och auktoritär statsbildning, där kulturlivet länge plågades av den starka censuren. Medan den borgerliga realistiska romankonsten blomstrar i Tyskland, flyr de österrikiska författarna in i sagovärld, ofta med antika motiv, och med ett språk fullt av tvetydigheter och dubbelmeningar.

Första världskriget medför den habsburgska mångsekelgamla stormaktens totala kollaps, och Österrike återuppstår som ett litet och obetydligt land, något som uppfattades som befriande av många, men skapade säkerligen också ett nationellt trauma, och hos en del en känsla av nostalgi. J.Roths "Radetzkymarschen" är ett uttryck för det, och Musils "Mannen utan egenskaper" kan också läsas i det ljuset.

Nästa nyckelhändelse för att förstå Österrikes historia är naturligtvis andra världskriget, och centralt här är det som händer Efter kriget, då de allierade förklarar Österrike som nazismens första offer, en helt uppenbar lögn som togs tacksamt emot av österrikarna, och skapade en glömskans och förträngningens kultur, i ett samhälle som av många upplevdes som förljuget och falskt.

Då protestens och uppgörelsens tid sent omsider kommer, tar det sig specifikt österrikiska uttryck. Medan 1968 års studentrevolt skapar en sjudande politisk debatt ute i Europa, ägnar sig de österrikiska studenterna mer åt skandaler och chockerande profanering av nationella och religiösa symboler. Under en berömd happening på universitetet i Wien onanerade de så kallade aktionisterna och bajsade offentligt medan de sjöng nationalsången.

På konstens och litteraturens områden skapades politiskt engagemang främst genom form- och språkexperiment, inte minst bland författarna som lät sig inspireras av sin landsman, den store filosofen Wittgenstein och hans språkkritiska studier. Det är som om man ville forma ett nytt språk för att ersätta det gamla som tjänar endast som lögnens verktyg, och berätta på ett nytt sätt för att demaskera samhällets falskhet. Det ligger måhända en naiv övertro på språkets möjligheter att nå en "objektiv sanning", men det är onekligen djärvt och kan många gånger vara oerhört kreativt.

Samtidigt har experimenterande gett den österrikiska litteraturen ett rykte om svårtillgänglighet. Det är något som till stor del kan vara sant om Peter Handke, vars romaner har blivit alltmer hermetiskt inåtvända, men är ganska oförtjänt vad beträffar Jelineks författarskap. Det är framför allt "De utestängda" (på svenska 1992 i översättning av Eva Liljegren) som kommer närmast en traditionell roman med en något så när konventionell handling. Fyra ungdomar driver runt i Wien och ägnar sig åt småbrott i. Våldsspiralen drivs upp av deras desperation, och det hela får ett tragiskt slut. Det här är den mest öppet politiska av Jelineks böcker. Det samhälle hon beskriver befolkas av gamla nazister, som utövar samma gamla förtryck, och där bokstavligen allt är genomsyrat av hierarkier. Det är en värld utan kärlek och gemenskap, och där människor är utbytbara produktionsenheter. Redan här blev Jelinek utsatt för den konservativa kritikens anklagelser för att vara en "Nestbeschmutser" - ett begrepp som ironiskt nog har nazistiska rötter. Jelinek har svarat med ett citat av Thomas Bernhard: "Jag älskar detta land, men hatar denna stat".

"De utestängdas" motpol är romanen "Lust (1990; Övers. Margaretha Holmqvist). Det går förvisso att se en handling - kapitalisten Hermann använder sig av ohämmad sex för att förtrycka och kontrollera sin fru Gerti. Hon försöker förgäves att bryta sig loss, bara för att hamna i nya sadomasochistiska beroendeband. Och visst kan man förstå kritiken mot patriarkatet och det kapitalistiska systemet som formar förhållandet mellan man och kvinna. Språket är associativt och bildrikt, hon skriver i korta sekvenser med egen logik, och en ton som är stundtals biblisk, nästan gammaltestamentlig. Det är som ett skrivflöde av inre bilder, där Jelinek har allting färdigskrivet i sitt huvud, men som aldrig når fram till mig som läsare. Några få teman upprepas gång på gång i ständiga omskrivningar som blir tröttande i längden. Tyvärr är "Lust" för min del inte svårtillgängligt, utan helt enkelt otillgängligt.

Den riktiga pärlan i Jelineks romankonst är "Pianolärarinnan" (1986;Övers. M.Holmqvist). Tack vare den framgångsrika filmatiseringen är säkerligen handlingen välkänd för många. Erika Kohut dresseras av sin dominanta mor till ett musikaliskt underbarn, men förmår aldrig att nå de riktiga konstnärliga höjderna, och ägnar sig åt en sadistisk lärargärning. Hon är totalt modersbunden, känslomässigt svårt skadad, och lider av sexualskräck. Hon stympar sig själv, och söker att tillfredsställa sitt kärleksbehov genom att se porrfilmer och tjuvtitta på älskande par i parken. Hon inleder ett förhållande med en av sina studenter, men det slutar - föga förvånande - i ett sadomasochistiskt fiasko.

Här finns alla Jelineks välkända teman: patriarkatet, objektifieringen, fördomsfullheten och hyckleriet. Här får de emellertid ett sammanhang som lyfter upp kritiken till en ny nivå, samhället speglas genom det privata, och uppgörelsen blir totalt kompromisslös, utan att ge avkall på litterär kvalité. Jelinek är dessutom en gudabenådad stilist, texten är som en prosadikt som löper harmoniskt och melodiskt, man kan nästan få för sig att den går att sjunga. Det är länge sedan jag har läst en bok där språk och innehåll bildar en sådan dialektisk enhet som gör romanen till något riktigt stort. Margareta Holmqvists översättning kan inte kallas för något annat än genial.

Det är många år sedan som Nobelpriset har getts till en författare som har väckt så starka känslor. Det är för mig ingen tvekan att Elfriede Jelinek är en värdig pristagare.

På torsdag är det årsdagen av en viktig geografisk upptäck. Ferdinand Magellan, den portugisiske sjöfararen och upptäcktsresanden, som dock seglade för både Portugal och Spanien, upptäcker ett sund som skiljer Eldslandet från fastlandet i Sydamerika. Sundet tillhör de viktigaste naturliga passagerna mellan Stilla havet och Atlanten, och fram till att Panamakanalen blev klar år 1914 var ofta sundet det enda säkra sättet att ta sig mellan Atlanten och Stilla havet. När Magellan seglade för första gången genom sundet 1520 kallades det för "Alla helgons sund", numera heter det så klart Magellans sund.

Fredagen är ett märkligt datum i den kristna frikyrkohistorien. Då börjar nämligen "den stora besvikelsens tid". Året är 1844, och ett flertal frikyrkoförsamlingar i USA hade räknat ut att Jesus skulle återkomma. Egentligen sattes från början datum till mellan 21 mars 1843 och samma datum ett år senare. Sedan ändrade man sig till 22 oktober 1844. Men fortfarande ingen Jesus. Man kan bli besviken för mindre.

På lördag är det årsdagen av inledningen av Ungernrevolten 1956. Ett solidaritetsmöte hölls med Polen i Budapest. Sedan rullade utvecklingen obevekligt vidare, tills det dränktes i blod av Röda armén. Den ungerska frihetsdrömmen var krossad, och den första spiken hade slagits in i den "reellt existerande socialismens" kista.

På söndag är vi på sätt och vis tillbaka där vi började. Återkallandet av ediktet i Nantes hängde nämligen ihop med Westfaliska freden, som undertecknades den 24 oktober 1648. Den innebar slut på 30-åriga kriget, som hade förött stora delar av Europa, och stärkte avsevärt Frankrikes stormaktsställning. Och människor som agerar utifrån en styrkeposition gör det sällan med måtta och förnuft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar