Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 1 juli 2011

Kulturtorget vecka 26


1. I dag ska vi prata om böcker. Alla böcker i hela världslitteraturen. Vilken bok önskar du att du hade skrivit – och varför?

En samvetsfråga. Garcia Marquez "Hundra år av ensamhet" tror jag. En mäktig fantasi som skapar ett helt eget universum, befolkad av fantastiska människor, med osannolika öden, och som samtidigt beskriver ett helt land, ja en hel världsdel. Och vilket språk sen, jag fick skrivkramp i 25 år efteråt.

2. Djur har alltid haft en särställning i litteraturen, från Aisopos fabler och medeltidens drakar till Harry Potters magiska uggla Hedwig. Vilken litterär djurgestalt skulle du vilja vara?

"När Gregor Flakierski vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt.".
Fast han hette Gregor Samsa. Och tur är väl det. Jag vill inte var någon insekt. Jag vill inte vara något djur alls. Illa nog att vara människa.


3. I morgon firar en av världens främsta poeter, Czeslaw Milosz, 100-årsjubileum. Vilken var din första stora poetiska upplevelse?

Det var en polsk barnboksförfattare som hette Jan Brzechwa. Tyvärr inte, så vitt jag vet, översatt till svenska. Lite som en polsk Lennart Helsing.

1 kommentar: