Renässansen för Alfhild Agrell tar sig många olika uttryck.
Det senaste bidraget är Elin Kristofferssons dansföreställning i Naturum som
utgår ifrån novellen Sorg från 1898.
Föreställningen är betitlad ”Känn hur det skälver” och är en
sinnlig och plastisk gestaltning som pendlar mellan stillhetens harmoni och
brutalt våld, mellan blind hänsynslöshet och desperat vård, den går från
självklar närvaro till flykt i panik.
Inramningen med Skulebergets branta väldighet i bakgrunden
förhöjer den estetiska upplevelsen. Elin Kristoffersson dansar ute, och inte
minst de lynniga vindbyarna gör dansen tekniskt svårare, vädrets makter skapar
en utmaning för dansaren, samtidigt som det tillför föreställningen en ny
dimension.
Musiken av Apocalyptica och Metallica är kongenial med
dansen, och skänker åtminstone mig en helt ny förståelse av hårdrockens
musikaliska universum.
Elin Kristoffersson berättar att hon var mycket tilltalad av
innerligheten i Agrells text. För Alfhild Agrell-sällskapet som är
initiativtagare till föreställningen handlar det om att låta författaren komma
till tals på många olika sätt. Och Naturum har ju som mål att kommunicera en
bättre förståelse av naturen, och det sker bäst genom att tala till olika
sinnen, lika mycket till förnuftet och intellektet som känslan och intuitionen.
Dansföreställningen är baserad på Alfhild Agrells novell
Sorg, som ingår i samlingen Nordanfrån. Den utgavs första gången 1898 under
pseudonymen Stig Stigson. Det passade sig inte för ärbara damer att ägna sig åt
skriverier, och om de ändå envisades med dylikt, blev de inte riktigt tagna på
allvar.
Novellen är egentligen en prosadikt, förmodligen Agrells
enda försök i den genren. Den saknar yttre handling, utan är ett poetiskt flöde
som beskriver järnvägsdragningens förödande konsekvenser för naturen.
Skog huggs ner, djuren tvingas fly, Agrells natur är
besjälad och befolkas av mytiska varelser, som också de blir hemlösa. Människan
är girig, naturen är värnlös – skogen har sorg.
Novellen lästes i sin helhet av Gun Rosvall från Alfhild
Agrell-sällskapet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar