Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 16 december 2011

Kulturtorget vecka 50


1. Vad har ni för förhållande till demoner? Apropå Murbergets nya utställning "Helgon & Demoner".

Med stigande ålder har jag blivit alltmer vän med mina demoner. De är inte lika skrämmande längre, framför allt inte förlamande. Tvärtom, de är en stor hjälp som en inre drivkraft. Helgon klarar jag mig tack och lov utan.

2. Några fina jobb i kulturvärlden är lediga. Har ni några lämpliga kandidater? Ideer om ni fick bli chef? Länsmuseet Murberget i Härnösand, Kungliga Operans teaterchef, Blekinge Museum i Karlskrona.

Murberget är, med all respekt, lite för mycket av Skansen. Inte mitt intresse område. Det finns säkert någon lämplig hemmavid. I Karlskrona har jag bott, och det finns ingenting som någonsin skulle kunna förmå mig att flytta dit igen. Kan inte Jimmie Åkesson ta över där, han är ju bleking. Teaterchef på Operan däremot det vore något för mig. Älskar teater, och har en, visserligen obesvarad, men ändå stor kärlek för opera. Var lämnar man in sin ansökan?

3. Bachs Juloratorium, kantaterna IV-VI, framförs i Domkyrkan på trettondagen av Nordiska kammarorkestern, domkyrkokören och fina solister. Samma dag framförs samma verk, samma kantater av Piteå kyrkoopera, Örnsköldsviks kammarkör och fina solister i Själevads kyrka. För mycket av det goda, eller är det just av det goda vi ska ha mycket?

Det är trots allt inte så ofta som någon på en och samma dag springer från konsert till konsert i Härnösand, Själevad, Övik och Piteå. Så det gör inte så mycket att det spelas samma verk på flera ställen. Och det goda ska man definitivt ha mycket av. Bach är bland de få saker som gör julen uthärdlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar