Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 3 juni 2011

Kulturtorget vecka 22


1. Karl Olov Knausgård berättar allt om familj och vänner i sin romansvit Min kamp (2 kom i måndags), men hyllas också för sitt sätt att skriva. Var går gränsen, finns det en gräns för litteraturens frihet?

Naturligtvis finns det en gräns. Den går vid att författaren tråkar ihjäl sina läsare med egotrippat svammel utan slut. Knausgård passerar den gränsen med flera ljusår. Borde vara straffbart.


2. En kollega frågade mig vad jag skulle välja om jag var tvingad; litteratur, musik, film/teater. Vad väljer ni?

Jag är en intellektualiserande, känslohämmad och enkelspårig typ, och väljer därför utan något som helst tvång litteratur.


3. Lars T Johansson spelar Rickard Lejonhjärta i Kvartersteatern i Sundsvalls Robin Hood (som har premiär på lördag). Vem vill ni spela i Robin Hood, och varför?

Jag skulle vilja vara Kungen. Det verkar vara ett bra jobb. Man får gå på fester och ha mycket kul. Åtminstone så länge inte den näsvisa pressen lägger sig i. Så jag vill inte vara Rickard Lejonhjärta, utan hans brorsa, Johan utan media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar