Det börjar och slutar med död. Undergången är ständigt
närvarande i Riksteaterns uppsättning av Tolstojs klassiker ”Anna Karenina”.
Pjäsen vill också vara aktuell och universell, man har döpt om titeln en smula
till: ”Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina”, det talas en del
engelska, och språkbruket för övrigt antyder en nutida förankring.
Anna bryter upp från ett olyckligt äktenskap, att kyla och
likgiltighet gällde gifta par i konvenansäktenskap på Tolstojs tid förvånar
inte, men det är inte direkt ovanligt med skilsmässa numera heller.
Till en av föreställningens förtjänster tillhör den ganska
nyanserade bilden av tråkmånsen Aleksij Karenin, skickligt gestaltad av Martin
Luuk. Han är en hygglig prick, ett barn av sin tid, fångad i samhällets påbud
och konventioner. Det är inte så att det är något större fel på honom, han är
bara fel make för Anna.
Hon gör däremot uppror mot alla regler och moral. Emma
Broomé gör en förtvivlad Anna Karenina, som med en total utlevelse bryter med
allt och alla i sin jakt på gränslös Lycka., beredd att offra allt, sitt rykte,
sin familj, sitt umgänge, ja till och med sin son.
Broomé växer med rollen under hela föreställningen, med en trovärdighet både i lyckan och i förtvivlan. Hennes roll har dessutom begåvats med en viss grovhet, hon är inte någon fin adelsdam, hon är vilken kvinna som helst, som alla ska kunna identifiera sig med.
Rafael Pettersson som hennes grovhuggne bror, den person som
markerar skillnaden i vad som är tillåtet för män och kvinnor, med sin kraftfulla,
aggressiva kroppslighet är han något av föreställningens största behållning.
Greve Vronskij spelas av Freddy Åsblom och han är tyvärr
ingen fullträff, tvärtom. Vag, mesig, på gränsen till könlös, lever han inte
alls upp till rollen som oemotståndlig förförare och ombytlig bonvivant. Hans
karaktär borde vara en av de bärande, nu försvinner han rätt mycket, och det är
bara till föreställningens fördel.
Annas gränslöshet leder oundvikligen till undergång. Alla
våra handlingar får konsekvenser, säger den gamle moralisten Leo Tolstoj, och
det har han alldeles rätt i. Anna Karenina strävar efter total lycka, hon vill
ha allt, men förlorar allt, fördöm och övergiven av alla.
Självmordet är ett sista, desperat sätt att ha fullständig
kontroll över sitt liv, men det innebär också slutet.
Foto: Christopher Backholm
”Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina” är
en samproduktion mellan Riksteatern och Orionteatern. Pjäsen spelades på
Orionteatern våren 2023 och turnerar med Riksteatern hösten 2023.
Medverkande: Emma Broomé, Martin Luuk, Rafael Pettersson
och Rebecca Kaneld
Konstnärligt team:
Manus: Tone Schunnesson, fritt efter Leo Tolstoy
Regi: Ragna Wei
Koreografi: Lidia Wos och Ragna Wei
Scenografi: Ragna Wei och John Engberg
Kostym- och maskdesign: Sven Dahlberg
Ljusdesign: Marta Khomenko
Ljuddesign: Max-Måns Wikman och Niklas Nordström
Musik: Christopher Lancaster
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar