Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 21 oktober 2011

Kulturtorget vecka 42


1. Nordiska kammarorkestern har fått en "konstnärlig rådgivare" i franske violinisten Gilles Apap (framträder på Babelsberg i Kramfors torsdag kväll). Bör inte en konstnärlig ledare vara på plats? Eller är det idéerna viktigast, oavsett var rådgivaren bor (han bor i USA)?

. Visst kan det vara en fördel om den konstnärlige ledaren finns på plats. Men det viktigaste är idéerna. En sådan person ska ju inte leda det dagliga, praktiska arbetet, utan snarare vara en inspirationskälla, som själv kan behöva hämta in intryck utifrån. En fransman med arabiska rötter, som bor i Kalifornien, och samarbetar med en orkester i Sundsvall. Blott Sverige svensk mångfald har. Låt oss vara rädda om den.

2. Tomas Bannerhed ägnade tio år åt att skriva om småländska bönder på 70-talet och trodde att det var det ohippaste man kunde tänka sig. Nu är hans "Korparna" August-nominerad. Det finns kanske inga chanslösa ämnen?

Det är med litterära ämnen som med mode. Jag upptäcker med ojämna mellanrum till min stora förvåning att jag är mycket hipp och inne, bara för att jag klär mig på samma sätt som för 20-25 år sedan. Vem vet, rätt som det är blir det inne att skriva om något annat än sin egen navel.

3. Vem vill ni ge ett stipendium? Apropå att Nicke-stipendiet till minne av Nicke Sjödin delas ut på lördag på Hullsta Gård i Sollefteå.

Ser man till behovet, borde undertecknad vara högst aktuell. Jag skulle verkligen behöva en slant... Annars borde väl Kulturbygden i Sollefteå ligga bra till. Det som de ungdomarna gör bör hyllas, uppmuntras och belönas på alla sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar