Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 18 april 2011

Mångfald i skogen från när och fjärran


Mor och dotter, Eva och Sara Nordangård, visade film, utställning och höll föredrag på Naturum i lördags. Temat var Skogen, och arrangemanget hölls med anledning av att
FN har utnämnt år 2011 till det Internationellt skogsåret.
- Jag ville med min film visa hur kulturer förändras när regnskogen huggs ner, säger Sara Nordangård.
- För mig handlar det om att ta tillvara den snart bortglömda kunskapen om skogen och träden innan det är för sent, säger Eva Nordangård.

Unga Sara, född och uppvuxen på Svanö, har varit flera gånger i Latinamerika, Peru, Bolivia, Ecuador. Hennes film, som heter ”Vägen” är en skildring av hur en väg byggs genom regnskogen i Ecuador. Det är skogsbolag som vill anlägga vägen för att där kunna transportera virke och olja. Bygget väcker starka känslor bland indianbefolkningen, som befarar drastiska förändringar till det sämre i sina livsvillkor.

Sara började med att läsa ett brev som hon skrev från Ecuador första gången hon var där 1995. Sedan knöt hon ihop berättelsen om regnskogen med sina nuvarande erfarenheter från renskogen i Jämtland, där hon bor idag.

Jag undrar om Saras intresse för skogen har påverkats av att hon är uppvuxen i ett skogslän.

- Det enda som har påverkat mig är uppväxten i en familj där jag tilläts att ha drömmar, och där en tro förmedlades att dessa kan förverkligas, svarar Sara.

Eva Nordangårds slöjdutställning vill visa vad träden betydde i folktron, medicinen och det praktiska hantverket. Hon berättade om hur hon använder material från skogen och hur den inspirerar henne tillsammans med gammal folktro.

- Mycket i den gamla kunskapen är förstås hokus-pokus, men ännu mer är både intressant och användbart, och kan vara till stor nytta, inte minst i medicinen, säger Eva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar