Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 28 mars 2010

Veckan som kommer Vecka 13 2010


Vår justitieminister tycker att människor misstänkta för brott ska "hängas ut". Lite i Andrej Vysjinskijs anda, "Ge mig en människa, så hittar jag en paragraf". Även om i rättvisans namn så ägnade sig knappast Andrej Januarjevitj åt att sätta dumstrut på vare sig de misstänkta eller de redan dömda. Beatrice råkade bara uttrycka sig lite klumpligt.

Veckan börjar annars med att min gamle kompis Erik Blix fyller år. Grattis Erik!

På tisdag är det så dags för IKEA:s Ingvar Kamprad att fylla år. Den karln kan man inte annat än beundra. Skatteflykting, gammal nasse, och alkis därtill. Och ändå älskad av hela svenska folket. Det är stort det.

Mer födelsedagar. På onsdag är det 414 år sedan René Descartes föddes. Han är betydelsefull i svensk historia. Att ta död på honom är Sveriges största bidrag till filosofihistorien.

Sedan har vi skärtorsdagen, som ju liksom inleder påskhelgen. Och då drar jag traditionsenligt min gamle kompis Alfs hopplösa skämt: skärt det vet jag, men vad fan är orsdag?

På fredag är det 285 år sedan Giacomo Casanova föddes. Det får mig att tänka på en rolig episod som Björn Elmbrant beskriver i sin bok om Hjalmar Mehr. Under opinionsarbetet för den republikanska sidan under det spanska inbördeskriget fick man tag på en intressant spanjor, som skulle tala på ett möte. Mehr frågar mannen om hans namn, och får då veta att hans förnamn är Casanova. Inte så lämpligt för en vänsterman, i ett sådant sammanhang. Så Mehr frågar om han inte har ett annat tilltalsnamn. Det hade han. Jesus.

På lördag skulle Doris Day ha fyllt år. Om henne sa Groucho Marx: "Jag kände Doris Day innan hon blev oskuld".

Veckan avslutas med amiral Yamamotos födelsedag. Det var han som planerade anfallet mot Pearl Harbour. Bland annat. Fast egentligen var han emot att Japan skulle gå i krig mot USA. Jag antar att det är sådant som kallas att man är fångad i historiens grepp. Det gick som det gick också. Både för Japan och Yamamoto.

Publicerat i Tidningen Kulturen 2010-03-28

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar