Än en gång Urkult. Och som vanligt denna härliga, avslappnade,
inbjudande stämning. Här finns alla åldrar, många stilar, man får vara som man
är, alla är välkomna. Till och med vädrets makter böjer sig kärlekens budskap,
det utlovade hällregnet blir till uppehåll och ett blygsamt solsken.
Och så världsmusiken som ljuder överallt. I år saknades de
stora namnen, inte helt ovanligt på Urkult, festivalen är bland annat till för
att upptäcka nytt och okänt. Allt som glimmar är inte guld, de vackraste
blommorna kan växa i undervegetationen.
Största musikupplevelsen för mig personligen var det romska
bandet Dikanda från Szczecin i Polen. För övrigt hustruns hemort och som vi
besökte så sent som i mars.
De spelar en musik som utgår från den romska traditionen, i
varje fall den i Öst- och Centraleuropa, och bygger vidare med influenser från
lite varstans. Balkan, Kurdistan, Ryssland, Indien, klezmer…en spännande resan
genom världens musikaliska uttryck förenad i en alldeles egen explosiv form.
Skickliga musiker förstås, fiolkille var enastående, blåset
också bra, båda sångerskorna är röststarka och karismatiska.
Tempot är bedövande högt, scennärvaron total, kontakten med
publiken nära och stämningen magisk. Den trots den tidiga timmen, Dikandas
konsert började redan vid 15, då en del festivalbesökare sover förmodligen
fortfarande, hyggligt stora publiken gungar till de häftiga rytmerna och dansen
blir allt vildare.
En reflektion en stund efter att exaltationen hade svalnat
något efter konserten: det är frapperande med den romska musikens obändiga
livsenergi, det ohämmade uttrycket för glädje, hur den bejakar och hyllar livet
och vill ta hela världen i sin famn.
Hur kommer det sig att just romerna, de alltid och överallt
diskriminerade, föraktade och förföljda, bjuder på en sådan upprymd livskänsla
i sin musik? Och det finns, åtminstone till en del, ganska stor del dock, en
spegling av den attityden hos judarna och deras musik, ett annat förföljt folk.
Verklighetsflykt? Sublimering? Ett sätt att ingjuta livsmod
där det behövs som mest? Ett försök att göra smärtan uthärdlig?
Jag jämför med den nordiska musiktraditionen och dess vemod.
Nog kan det finns ett övermått av den vara också i romsk och judisk musik, men
skillnaden är att den nordiska exploderar aldrig i gränslös upprymdhet på samma
sätt.
Något att ta med sig.
Har minst ända till nästa års Urkult att fundera över saken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar