Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 1 augusti 2023

Elin Holmberg tar spöken till Lunde

 


Elin Holmberg är aktuell med sin fjärde bok, ”Barnhemmets hemligheter”. Det är en sorts spökhistoria som utspelar sig i Lunde.

-          Jag har alltid gillat spökhistorier, det går tillbaka på fina barndomsminnen då pappa och andra släktingar berättade olika skräckhistorier, jag gillar faktiskt skräck i alla former än idag, säger Elin.

Jag påpekar att hennes tidigare böcker, ”innebandytrilogin”, utspelar sig huvudsakligen i Härnösand. Nu har hon förlagt handlingen till Lunde, så ingen av hennes romaner är lokaliserad till hennes hemort Örnsköldsvik.

Elin förklarar att det kan kännas för nära att skriva om sin egen stad, många bekanta där kanske känner igen sig, eller i alla fall tror att vissa karaktärer har skapats med dem som förlaga.

Och dessutom finns det i ”Barnhemmets hemligheter” en anknytning till Luleå, och där han Elin bott, studerat och arbetat i fem år.

-          Och min nästa bok utspelar sig i Örnsköldsvik, eller rättare sagt Bredbyn, det var där jag växte upp, säger Elin Holmberg.

Också den är för övrigt en spökhistoria.

/../

Läs hela texten i Tidningen Ångermanland och/eller Örnsköldsviks Allehanda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar