Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

tisdag 23 juli 2019

Intensiv sommar för Ulrika Bodén: "Jag bara gör sådant som jag själv gillar"





Det är bråda dagar för folksångerskan Ulrika Bodén. Hela sommaren är fulltecknad med konserter på olika håll, både i länet och över hela landet. Lite speciellt för i år är att hon framför en ganska blandad repertoar i ganska många konstellationer.

- Det har nog aldrig varit så blandat, även om det inte är på något sätt nytt att jag sjunger olika program, det som är viktigast är att jag bara gör sådant som jag själv gillar, säger Ulrika Bodén.

Vi träffas i Ulrikas nyförvärvade fritidshus i Hårsang. Här omgiven av barnen och deras kompisar, och i sällskap med pappas vallhund, laddar Ulrika inför sommarens turné.

Det blir några spelningar, precis som förra året, med Daniel Ek och hans specialbyggda harpgitarr. 

Det är ett samarbete som började en gång i tiden med ett jam i Ulrikas kök, och som fördjupades under förra årets konserter.

Dessutom ska det bli tre spelningar med gruppen Ahlberg, Ek och Rosvall, där Daniel är med, och som Ulrika gjorde en vallmusikskiva tillsammans med.

Bland annat ska de spela i augusti i Härnösand då Öbacka jazzklubb nyöppnar i Bryggeriet (efter att ha blivit utkörda från Metropol).

Ett annat spännande samarbete som väntar under sommaren är med sångerskan Sofia Sandén. De känner varandra väl, och har arbetat nära ihop, först som duo, och senare i folkmusikgruppen Ranarim.

Läs hela texten i Allehanda.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar