Åter igen hördes det ljuva toner i Nordingrå. Fjärde
upplagan av Höga kusten Operafestival bjöd på nya inslag, barnaktiviteter,
allsång(!) och en operaföreställning. Varje kväll var det så gott som fullsatt.
Det började på onsdag med aktiviteter för barn på
Mannaminne. Först en specialskriven föreställning för Höga Kusten
Operafestival, av och med Hillevi Berg Niska och David Hormábazal Cortés. Sedan
följde en workshop för barnen, vilket var helt nytt för i år.
En nyhet var också torsdagens allsång på Järnsta kafé. Det
blev en stor succé. Det var fullsatt och publiken kunde sina operahits väl.
-
Nordingråborna sjunger mycket bra, konstaterade
festivalgeneralen Astrid Robillard.
Tydligen tacksamt att för en gångs skull få komma ut ur
duschen och få sjunga för full hals.
På fredag var så dags för mat och musik på Mannaminne, ett
sedan tidigare år uppskattat inslag. Förra året var det ett norskt tema, i år
var det finskt, det finns ju en koppling till Mannaminnes satsning på ett
hotell i finsk stil.
Dessutom bor Viktor Olausson, en av arrangörerna och tillika
musiker, lämpligt nog i Vasa, och han hade med sig en hel finsk kör därifrån.
Det blev Sibelius och mycket finsk nationalromantik under
kvällen. Och även här blev det spontant allsång.
-
Det gick inte att få tyst på dem, säger Astrid
Robillard med ett skratt.
Festivalens kulmen var på lördag med en föreställning av
Cavalleria Rusticana av Pietro Mascagni i Nordingrå kyrka. Operan är även känd
i Sverige under namnet På Sicilien. Det är en timmeslång enaktare (som
egentligen är en kort tvåaktare), och för många kanske bekant från filmen
Gudfadern III (för övrigt det enda positiva som kan sägas om den filmen).
Tonen anges redan i uvertyren, det är romantiskt värre,
starka känslor driver människor till våldsamma handlingar, det är sviken
kärlek, otrohet, hämnd och svartsjuka. Så kallad hederskultur för inte så länge
sedan och inte så långt härifrån.
De bärande rollerna sjungs av Mikael Stenbaek, en jättefin
tenor med lika mycket styrka som värme och svärta i rösten, och Christine
Sjölander, en mezzosopran med rötter i Stöde men numera bosatt i England. Hon
agerar säkert och har ett bra register, som gör sig bäst i starka känslor.
De mindre rollerna sjungs av Ida Persson, sopran från
Junsele, och Andreas Franzén som förenar dramatisk begåvning med en kraftfull
baryton.
Men Ådalens sångfågel är ändå Astrid Robillard. Hon har en
liten roll, men hon gör så mycket av den, och drillar fram de mesta underbara
toner med en lätthet som kan få en operaälskare att falla i gråt.
Orkestern var i år förstärkt med en tvärflöjt, och dessutom
en dirigent från USA. Niklas Tamm studerar nämligen i Michigan. Han tyckte att
Höga kusten var avgjort vackrare.
En eloge också till kören, tillfälligt sammansatt för
festivalen.
Till hösten finns det planer på en permanent operakör, och Astrid
Robillard uppmanar intresserade att höra av sig.
Det finns redan nu långt framskridna planer för nästa års
festival, som kommer bland annat innehålla ännu fler inslag för barn.
Festivalen avslutades på söndag med en konsert i Nordingrå
kyrka med operans klassiska pärlor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar