Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 21 april 2023

Slumpen i mitt liv

 

"Jag uppfattar mig själv som en rationell människa. Nu vet jag mer än väl att man ska vara synnerligen försiktig med sin egen självuppfattning, sällan är man så blind som när det gäller ens egen person. Men inte desto mindre tror jag mig besitta en viss självkännedom, som har inte minst kommit med åren. Jag har en bergfast tro på förnuftets kraft, vetenskap, fakta och upplysning, och är helt övertygad om att världen skulle vara en mycket bättre plats för oss alla om vi höll rationalismens fana högt. Eller åtminstone högre. Tillräckligt högt.

Människan är en rationell varelse, eller ja, har en stor förnuftspotential, livet styrs främst av våra förnuftsförmågor, borde i alla fall göra det, och det skulle vara oss till gagn om det skedde i allt högre grad.

Och ändå. Hur mycket jag än värjer mig mot det, är det ett faktum, och fakta skulle vi ju tro på, att livet styrs så ofta av helt irrationella krafter, av rena rama slumpen.

Är det bra eller dåligt? Det vet jag inte, och det spelar kanske inte heller så stor roll.

För det som är mest fascinerande med livet är hur det vid vissa tillfällen styrs av slumpen, dunkla krafter som inte är så mycket irrationella som fullständigt osannolika.

För drygt 50 år sedan lämnade jag mitt hemland Polen och flyttade till Sverige. En livsavgörande händelse, drastisk, på sätt och vis dramatisk, och jag tvekar inte heller att beskriva den som traumatisk.

Anledningen till att vi var tvungna att lämna Polen är välutredda många gånger och jag lämnar den därhän. Däremot är orsaken till att vi hamnade i Sverige mycket spännande.

Det berodde nämligen på simhopp. Ja just det, simhopp."




Boken kan beställas direkt från författaren eller från Bokus och fysisk bokhandel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar