Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 13 april 2023

Finskt godis

 

”Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två”, skaldade Rudyard Kipling, och han var inte vem som helst, Nobelpristagare, den brittiska imperialismens främste lovsångare, och författare till ”Djungelboken”.

Nu tror jag att det öst han syftade på var ett annat än det öst som jag växte upp i. Det som en gång i tiden benämnes Östeuropa, och som ibland kallas så fortfarande, ligger egentligen centralt i kontinenten, i Europas mitt. Men beskrivningen var förmodligen mer ideologisk än geografisk.

Och hierarkisk också. Det var liksom underförstått att väst var bättre, högrestående, utvecklat och förmöget, medan det stackars öst var fattigt och efterblivet, sämre i alla avseende. Och allt som oftast var det inte ens underförstått utan helt och fullt explicit.

Det gällde faktiskt i båda väderstrecken, i väst och i öst, kanske framför allt i öst. Inte minst bland unga människor. Det rådde en gränslös beundran för allt västligt. Riktiga amerikanska jeans var höjden av mode, och det var märket Levis som gällde.

Jag hade den otroliga turen att begåvas med ett par jeans direkt från USA, efter att morbror J. hade besökt en släkting där, och medförde en koffert full med ett överflöd av exotiska gåvor till hela familjen, till hans smala lycka var vi ganska få.

Jag drog på mig utan dröjsmål det amerikanska klädesunderverket, vilket väckte en viss förvåning hemma då redan på den tiden var synnerligen avog till att prova kläder, och rusade ut på det att alla kompisar på våran gård med omnejd skulle vederbörligen beundra mina äkta jeans som det bara skrek väst om.

Jeansen var av märket Rifle, och möttes först av en viss misstänksamhet från beundrarskaran då det inte var Levis. Men det gick fort över, allt var rätt med mina nya jeans, rätt tyg, rätt snitt, och namnet Rifle, som vi givetvis uttalade fel, fonetiskt, lät tufft och genuint amerikanskt.

Misstänksamheten förbyttes snabbt i missunnsamhet och avund. Jag var en riktig jeanskung för en dag."




Boken kan beställas direkt från författaren eller från Bokus och fysisk bokhandel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar