Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 21 november 2022

Alla vet sin plats

 



Mellan två världar
Regissör: Emmanuel Carrère
Originaltitel: Ouistreham
Land: Frankrike
År: 2021
Medverkande: Juliette Binoche, Louis-Do de Lencquesaing, Hélène Lambert, med flera
Distributör: Edge Entertainment

 

Marianne är framgångsrik författare i Paris. Under antagen identitet ”wallraffar” hon i städbranschen i en annan stad för att avslöja gigekonomins avigsidor. Och nog finns det åtskilligt att uppröras över. Ovissheten, stressen, den usla lönen, alltid ”minimum”, och osynligheten, de ska skötas jobbet, men inte synas, det är som om de inte fanns, eller rent av inte borde finnas. Icke-existenser i en skuggvärld.

Hurtfriska försäkringar från arbetsförmedlingens själlösa tjänstemän att det är en framtidsbransch låter bara som utstuderat hån.

Marianne upptäcker samtidigt att det finns starka band mellan kvinnorna som kämpar för att hålla sig och sina familjer, oftast är de ensamstående mödrar, flytande i en hänsynslös tillvaro. Kvinnorna delar en varm vänskap och en spontan känsla av solidaritet.

Också Marianne utvecklar en nära vänskapsrelation med en av kvinnorna. Trots allt slit och otrygghet lyckas de skapa både glädje och hopp i tillvaron med drömmar, stora och små, om ett annat, bättre liv.

Men så en dag blir Mariannes identitet av en slump avslöjad för kamraterna. Att det sker i en udda situation där de av omständigheter hamnar i ett sammanhang där de inte borde finnas, är nog ingen tillfällighet.

Chocken är total, och följs förståeligt nog av upprörda anklagelser om falskhet och hyckleri. Marianne värjer sig och vill inte ta till sig av kritiken. Hennes avsikter är ju ädla! Hon gör det för deras skull! Inte ens när hon har återvänt till sin traditionella miljö och publicerat sin succébok om städbranschen vill hon acceptera att något har varit fel.

Det är en synnerligen intressant problematik som filmen lyfter fram på ett nyanserat sätt. Konsten oavsett form handlar – förhoppningsvis för det mesta – inte bara om en själv, utan skildrar andra. Det handlar alltid om någon. Sedan är det förstås upp till regissören eller författaren att vara empatisk och inkännande, och inte objektifiera de skildrade.

Alternativet till wallraffande är att många missförhållanden i samhället förblir höljda i dunkel, och det kan knappast vara önskvärt.

Sedan är det en helt annan sak att utveckla vänskap på falska premisser och tro att klassamhällets skrankor är nedbrutna bara för att man själv är en hygglig prick som vill alla väl.

En mycket sevärd film med bland annat Juliette Binoche och Hélène Lambert i fantastiska roller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar