Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 14 november 2022

Kultbandet från Kramfors fyller 20 – Nylands Järn i högform: ”Inga planer på att sluta”

 



Kultbandet från Kramfors Nylands Järn firar i år sitt 20-årsjubileum. Det började mest på skoj, men har genom åren blivit riktigt på allvar. Men skoj har man fortfarande. Och så länge man har kul tänker man fortsätta. Minst 20 år till.

-          Jag har alltid spelat i band, för mig är det heligt, jag behöver det som kontrast till min verksamhet som kompositör av modern konstmusik, säger Fredrik Högberg, Nylands Järns grundare och frontman.

Bandet bildades 2002, men för Fredriks del började det redan några år tidigare då han fortfarande bodde i Härnösand och träffade gitarristen Per Egland. Efter att han förvärvat Tingshuset gick flyttlasset till Nyland. Fredrik erkänner utan omsvep att han hade sina fördomar om trakten musikaliska potential, ”Vem ska jag spela med här?”

Då träffade han Peo Axelsson och Sture Norberg.

Peo, som än idag är basist i bandet, minns första mötet med Fredrik:

-          Det var en konfirmation i Ytterlännes kyrka. Jag skulle spela tillsammans med några andra. Då gick strömmen, och jag tänkte att jag måste fixa det. Åkte hem till Nyland och hämtade min kontrabas och lite andra grejer, och vi kunde fortsätta spela. Fredrik blev mäkta imponerad att vi hade sådana instrument, och dessutom kunde spela på dem.

Att bandet kom att heta Nylands Järn har också en historia.

/../

Läs hela texten i Tidningen Ångermanland


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar