Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 4 november 2011

Kulturtorget vecka 44



1. På lördag är det Alla helgons dag. Vilken död person inom kulturlivet tänker ni på som ett helgon?

Roger Moore, men han är inte ens död. Helgon är inte min grej, liksom. Om vi nu menar kanoniserad, och mumifierad, stendöd och satt på piedestal...Verner von Heidenstam!

2. Bluesen är segsliten. Det är ganska ofta blueskonserter i våra trakter - i kväll Roffe Wikström på Brux i Övik och Claes Yngström på Metropol i Härnösand. Vad är det med bluesen som gör att den håller greppet om publiken?

Jag tror att bluesen ger uttryck åt något förlorat, som vi uppenbarligen saknar. Framför allt en gemenskap i slit och arbete, men också en glädje i sorg, hopp i allt elände. Visserligen i starkt populariserad form, men just känslan av att höra samman. Även om allt var inte bättre förr, är det mycket som är inget vidare idag.

3. Dramaten ska digitalisera sitt arkiv med bland annat dekorfotografier och regimanuskript. Är det inte viktigare att teateruppsättningarna i sig bevaras?

Vad är en "teateruppsättning i sig"? Någon stark bibliofil känsla har jag aldrig hyst, ett originalmanuskript, vare sig i fysisk eller i digital form, betyder inte mycket för mig. Texten är viktigt, den är helt central, och givetvis kan scenografin ha ett konstnärligt värde, som definitivt bör bevaras.
Men som sagt, jag är inte helt säker att jag har förstått frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar