Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

fredag 9 september 2011

Kulturtorget vecka 36


1. En kokboksförfattare plagierade från en kollega. Liza Marklund hitttade på i en "sann" bok. I veckan har en prisbelönad naturfotograf avslöjats med manipulerade bilder. Hur förklarar man sådana trovärdighetskatastrofer?

Att det fuskas och plagieras är ingenting nytt. Däremot kan jag tänka mig att det finns något postmodernistiskt som genom ifrågasättandet av själva sanningsbegreppet frestar alltfler att ta en genväg. Men som sagt, det kan lika gärna handla om gammaldags "hederligt" fusk.

2. Norske omdebatterade konstnär Odd Nerdrum fick häromdagen två års fängelse i Oslo tingsrätt för att ha sålt konst utan att deklarera för det. PR-kupp? Kan man verkligen låsa in konstnärer för skattebrott?

Lagen ska vara lika för alla. Sedan kan man fråga sig om människor ska låsas in över huvudtaget. Och vad man kan göra för att befria konstnärer - och andra kulturarbetare - från marknadens tyranni.

3. Kvinnliga dirigenter för symfoniorkestrar har inte varit så vanliga tidigare. Men unga koreanskan Shi-Yeon Sung - dirigerade i går kväll Nordiska kammarorkestern i Säbrå kyrka och på lördag i Nolaskolan - är ett stjärnskott. Är kraven extra hårda för en kvinnlig dirigent?

Min mormors stora dröm var att jag skulle bli en berömd dirigent. Nu blev det tack och lov inte så. I mitt fall är de lägsta kraven alldeles för höga. Varför kvinnor skulle vara mindre lämpade att iklädda en löjlig frack stå framför en orkester och vifta med en pinne förstår jag inte. Måste väl bero på vanlig diskriminering, och det tycker jag inte vi ska tolerera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar