Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 31 januari 2010

Veckan som kommer Vecka 5


Svenskarna är ett lyckligt folk. Deras största bekymmer just nu är omStieg Larsson verkligen var Stieg Larsson, skrev han själv sina böcker, eller var det någon annan? Dessutom ägnas mycket tid och energi åt priset på Mona Sahlins väska. Man kan inte annat än att vara avundsjuk. Tänk om man kunde ha sådana problem!

Kommande veckans början sammanfaller med inledningen av en ny månad. Visste ni att namnet februari kommer från den etruskiska guden Februus. Han var de dödas och reningens gud. En del forskare tror att han också kan vara ursprunget till den romerska guden för malaria, Febris. Fast man vet aldrig med etrusker.

På måndag har vi så årsdagen av att Ryssland gick över till den gregorianska kalendern 1918. Då börjar det bli rejält förvirrat, Oktoberrevolutionen till exempel inträffade i november, ingen kan längre hålla reda på någonting. Förvirringen fortsätter in i våra dagar, och jag är övertygad om att den har sin del i landets alla olyckor.

På tisdag är det Erik den läspe och haltes dödsdag. Hans namn styrker min gamla teori om att det var ärligare förr. Vår nuvarande kung heter inte Karl den charmlöse och obegåvade, vilket kan få en del personer benägna för affekt och överdrifter till och med att påstå att "han gör ett bra jobb".

Erik den läspe och halte har dessutom grundat Grönköping, och är fortfarande stadens skyddshelgon. Han står staty på stadens torg, och det finns en skola, Läspeskolan, som är namngiven efter honom.

Så skriver Erikskrönikan om den gode konungen:

Erik konunger var nokot swa läsper wid
haltan thz war ok hans sidh
Han storkte gerna skäll ok räth
ok älskade gerna sin eghin äät
han hiolt hwsära ok ädela sidh
ok bondom gaff han godhan friid
A alwora kunne han sik wel forsta
mz torney kunne han ey mykit vmga

På onsdag är det 311 år sedan Jämtlands befolkning beviljades svenskt medborgarskap. Året var 1699, och är alltså 54 år efter freden i Brömsebro, då landskapet erövrades av Sverige från Danmark-Norge. En förklaring till att det dröjer så länge kan vara att jämtarna, som är ju ett folk för sig, hade svårt att klara medborgarskapsprovet.

Kan det bli nästa krav från fuskpartiet-liberalerna: Ge Jämtland åter till Danmark (eller Norge)?

På torsdag har vi ett intressant datum för svensk bilindustri, i första hand för SAAB. Det är årsdagen av Rolls-Royce konkurs 1971. Den brittiska staten tog över, och företaget överlevde, ägs idag av BMW.

SAAB konkade aldrig, men skulle likvideras. Och svenska staten kommer inte att rycka in. Maud Olofsson vet inte hur man tillverkar bilar, och hon tror att hon som ansvarigt statsråd måste sköta driften.

Nej, istället har SAAB köpts, där betalningen till stor del utgörs av aktier i det nya bolaget, av ett konkursmässigt holländskt företag som tillverkar ett handfull udda bilar per år.

I Trollhättan jublar alla och det råder eufori. Hur länge till?

På fredag är det Tage Danielssons födelsedag. Han föddes 1928 och gick bort 1985, sörjd och saknad av många. Det finns mycket att säga om Tages geni (jag hoppas att det familjära tilltalet blir mig förlåtet), jag tror det räcker med hans "Monolog om sannolikhet":

Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det är sannolikt.

Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.

Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.

I själva verket gick ju hela det socialdemokratiska partiet och väntade i över ett halvår på att få veta om det som hände i Harrisburg har hänt eller inte, innan de kunde bestämma sig för om dom ska tycka att kärnkraften är så farlig som den skulle vara om det som har hänt i Harrisburg hade hänt. Nu har dom bestämt sig till sist, och tydligen kommit fram till att det som hände i Harrisburg inte har hänt, men att vi å andra sidan måste ha mycket bättre säkerhetsanordningar så det inte händer här också.

Och man förstår ju att dom har tvekat, för en sån olycka inträffar ju enligt alla sannorlikhetsberäkningar bara en gång på flera tusen år, och då är det ju i varje fall inte troligt att den har hänt redan nu, utan det är väl i så fall mera sannolikt att den har inträffat längre fram. Och då kommer ju saken i ett annat läge. För det kan ju inte vi bedöma nu. Då. Eller...

Sen är det också det att om det som hände i Harrisburg verkligen hände, mot förmodan, så är ju sannolikheten för att det ska hända en gång till, den är ju så oerhört löjligt jätteliten så att på sätt och vis kan man säga att det var nästan bra att det som hände i Harrisburg hände, om det nu gjorde det. För jag menar då kan man ju nästan säkert säja att det inte kommer hända igen.

I varje fall inte i Harrisburg. Och säkert inte samtidigt som förra gången.

Risken för en upprepning är så liten att den är försumbar. Med det menas att den finns inte, fast bara lite.
Nu är ju det här rätt krångligt för gemene man, så egentligen är det väl ingen idé att ha folkomröstning om sånt här. Folk i allmänhet dom tänker förstås på sitt grovhuggna vis att det som hände i Harrisburg verkligen har hänt. Dom tar det som en sanning. Tala alltid sanning, barn, sa våra föräldrar till oss. Det får vi inte säga till våra barn utan vi måste lära dom att alltid tala sannolikt. Att säga sannolikheten, hela sannolikheten och ingenting annat än sannolikheten.

Så att dom inser att det som hände i Harrisburg inte kan hända här, eftersom det inte ens hände där, vilket hade varit mycket mer sannolikt, med tanke på att det var där det hände.

På lördag firar samerna sin nationaldag. I Norge är det flaggdag. Jag är egentligen inte så mycket för sådant där nationaldagsfirande, men gör gärna ett undantag för samerna. Och tycker att det ska var allmän flaggdag också i Sverige.

Sist men inte minst är det på söndag årsdagen av att USA inleder blockaden mot Kuba 1962. Den pågår än. Samma dag är det också årsdagen av att Haitis diktator Baby-Doc, Jean-Claude Duvalier, son till den ökände Papa-Doc - Francois Duvalier - tvingas bort från makten och måste fly landet.
USA tog visserligen bort sin hjälp från Papa-Docs Haiti, men några sanktioner infördes aldrig.
Baby-Doc flydde till Frankrike, ansökte om asyl, vilket avslogs, och har levt där i godan ro sedan 1986.

Det finns skillnader här i världen. Det är skillnad på diktatur och diktatur, det är skillnad på papperslösa och papperslösa.


Publicerat i Tidningen Kulturen 2010-01-31

1 kommentar:

  1. Hej Alla, jag heter Safa El Sadat, jag är gift i 20 år med min man och vi har två son, äldste en 16 och yngre är 11 år. Min man älskade mig mycket, men det kommer till en punkt när han deltar i affärer med en kvinna som är hennes medarbetare. Jag har aldrig föreställt mig det, men på något sätt förändrade hans inställning till mig och barn, mina sena arbeten fick mig att tänka på frågan, även vid mitt 20-års bröllopsdag i mars håller jag mig borta från sex när vi lovar att göra det på bröllopet årsdag, 15 dagar före bröllopsdagen erkände han det ja, han hade sex med sin kollega.
    Han tog med henne i min säng när jag var ute och arbetade, det betyder att mina känslor var helt värdefulla mot honom. Mitt mentala tillstånd är fullt av plågor, jag tror att jag inte kan glömma och återhämta smärtan. Den här kvinnan var i full kontroll över henne och jag ville aldrig göra det med våld, hon vill vinna över mig när hon är skild, hon sa att hon var avundsjuk på vårt förhållande och hon kommer att förstöra mig genom att ta min man. Jag var tvungen att diskutera det med en vän som bad mig att hitta en bra stavningskastare, först och främst trodde jag aldrig på den här Cast-stavningen, men jag måste försöka tills jag kom över PROPHET NOSA UGO-e-post på internet om hur han har hjälpt så många människor att få sina ex-tillbaka och hjälpa till att åtgärda relationen och göra människor glada i deras förhållande och några andra historier om andlig sjukdom och mer.
    Jag förklarade min situation för honom och han hjälpte mig att utföra några böner, några örter och rötter och ett litet offer som jag gjorde, och inom 7 dagar kom han tillbaka för att be om ursäkt och det var bara som ett mirakel för mig, är glad idag att han hjälpte mig och jag kan stolt säga att min man nu är med mig igen och han är nu kär i mig som aldrig tidigare.
    Har du behov av hjälp i ditt förhållande som att få tillbaka din man, fru, pojkvän, flickvän, vinnande av lotterier, växtbaserad botemedel mot sjukdom, hiv, sjukdomar, astma, artrit, fybroid, stroke eller någon form av sjukdom, andligt problem , Jobbsökande, tittare som läser mitt inlägg som behöver hjälp när det gäller några livsutmaningar borde kontakta PROPHET NOSA UGO och du kommer att vara glad att du gjorde.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvaraRadera