Förintelsen
Charles
Reznikoff
Övers: Ulf
Karl Olov Nilsson
Rámus, 2013
Adornos
berömda sentens ”Att skriva poesi efter Auschwitz är barbari” har länge präglat
1900-talets litteratursyn. Tolkat bokstavligt är uttalandet minst sagt
märkligt, och filosofen har själv modifierat det, eller rättare sagt tagit
avstånd från det.
Frågeställningen
är inte helt okomplicerad, diskussioner pågår än idag om till exempel vem som
får skriva om Förintelsen, kan enbart de som har egna erfarenheter göra det?
Charles
Reznikoff är en betydande amerikansk poet, som fick sitt erkännande först under
60-talet. Han umgicks länge med tanken på ett diktverk om Förintelsen, men
tvekade, just med tanke på att inte vara ett av offren. När han väl sent i
livet bestämde sig att ändå skriva, blev det ett mycket säreget verk, med den
enkla titeln ”Förintelsen”.
Reznikoff
har utgått från protokollen från Nürnberg- och Eichmannrättegångarna. Han har
gallrat i de enorma textmassorna, strukit, ibland ändrat, men oftast behållit
formuleringar som de är i originalet.
Resultatet
är drabbande. Enkla rader med ett direkt tilltal, ett förtätat innehåll, som
ett koncentrat av all den grymhet människor är i stånd till, och allt det
elände som vi förmår att fördra.
Det
avskalade språket och den konsekventa sakligheten riktar fokus på det konkreta
som skapar en emotionell förståelse bortom torra fakta och statistik; ”och
överallt låg det/skor och strumpor, kavajer och rockar, hattar och kepsar/i
hörnet av ett hus låg ett spädbarn/med skallen inslagen”.
Dikterna ger
en röst åt vittnen, och det kanske mest slående är hur mycket hån och
förödmjukelse som nazisterna utsätter sina judiska offer för. Det här är inte
bilden av ett iskallt opersonligt Förintelsemaskineri som mördar i masskala på
industriell väg. Tvärtom, vi möter småaktiga och brutala sadister som roar sig
med att på ett bestialiskt sätt förnedra, för att sedan mörda med skratt,
nästan som i förbifarten.
Man får en
otäck känsla av att mördarna har – roligt.
Jag låter
det vara osagt om den förödmjukande behandlingen syftar till avhumanisering av
offren, nödvändig för massmorden, eller om det helt enkelt är så människor
beter sig om de får göra det, och sammanhanget är så att säga ”det rätta”.
Alldeles
oavsett är det nödvändigt att lära av historien, inte minst idag. Att inte
skriva poesi efter Auschwitz leder åter till barbari. Reznikoffs diktverk är en
motståndshandling. Han är poesins Primo Levi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar