”Judarna har
vapen”. Upproret i Warszawa 1943
Artur Szulc
Norstedts
Det är med
blandade känslor som jag läser Artur Szulc bok om upproret i Warszawas getto. Å
ena sidan är det en förtjänstfull skildring av en heroisk händelse under andra
världskriget, som har fått en så stark symbolisk betydelse. Det är dessutom den
första sammanhängande berättelsen om upproret i gettot på svenska.
Det är
vederhäftigt och välskrivet, och Szulc skildrar sakligt och kunnigt hur en
liten grupp på några hundra judar, de som är kvar av nästan en halv miljon som
var instängda i det största gettot i det naziockuperade Europa, tar till vapen
i en sista desperat handling, och för en ojämn och utsiktslös kamp i nästan en
månad.
Det handlar
om att göra världen uppmärksam på judarnas öde, och att ”dö värdigt”. Det
sistnämnda är inte oproblematiskt, eftersom det antyder att de andra dog
ovärdigt, och Szulc berör ämnet, även om jag önskar att han gick mer på djupet.
En bonus är
att Szulc tack vare sina kunskaper i polska lyfter fram flera intressanta
böcker som förhoppningsvis kommer att översättas till svenska. Framför allt
tänker jag på Moczarskis fascinerande samtal med gettots bödel Jürgen Stroop,
och en av de överlevande upprorsledarna Zuckermans memoarbok, den sistnämnda
finns dock på engelska.
Problemet
med Szulc bok är att han inte nöjer sig med att skildra upproret utan i missriktad
patriotisk nit vill också försvara Polens goda namn, och rätta till
”missförstånden” kring polackernas likgiltiga eller fientliga reaktioner på
gettoupproret och motståndsrörelsens passivitet. Och det blir ack så fel. Szulc
trampar in i ett träsk där han för varje steg sjunker allt djupare i
antisemitisk dy.
I sin
bakgrundsteckning beskriver Szulc mellankrigstiden i Polen som en ”tid av
blomstring” för judarna. Man tror inte sina ögon. Visserligen tar han upp
antisemitismen, men bagatelliserar den konsekvent. Diskriminerande lagstiftning
genomfördes inte ”fullt ut”. De flesta antijudiska incidenter slutar bara med
misshandel och förstörelse.
Direkt
upprörande blir det när Szulc skyller en ”pogrom” (han använder
anföringstecken) på hur en jude knivhögg två poliser (sammanhanget framgår
inte)!
Kristian
Gerner skriver i ”Centraleuropas historia (N & K, 2004) att ”samtida
iakttagare uppfattade Polen som det mest antisemitiska landet i Europa.”
Den
underjordiska Hemarmén (AK) var obenägen att sälja vapen till judarna. Det förekom
ingen koordinering med Judiska kamporganisationen (ZOB). AK:s befälhavare
vägrade träffa Zuckerman, och ZOB får ingen plan över avloppssystemet som
skulle underlätta evakueringen från gettot.
Under hela
upproret uttrycker den underjordiska högerpressen antingen likgiltighet eller
direkt fientlig antisemitism. Tyskarnas metoder är fel men målsättningen är
korrekt, var andemeningen.
Samtliga
judiska överlevande som levde under falsk identitet på den polska sidan vittnar
samstämmigt om de förbipasserande Warszawabornas hånfulla, föraktfulla och
fientliga kommentarer.
För en
gedigen genomgång av de polsk-judiska relationerna, med tonvikt på åren under
andra världskriget, rekommenderar jag varmt Kazimiera Ingdahls nyligen utkomna
”Icke helt och hållet skall jag dö” (Carlssons, 2012).
Det kan vara
på sin plats att betona att det finns ingen anledning att särskilt peka finger
mot polackerna. Ingen har egentligen bestått provet inför Förintelsen. Det är
odiskutabelt att det är de tyska nazisterna har bar ansvaret och huvudskulden,
men det är numera alltmer uppenbart att flera, för att inte säga alla, var
medansvariga och medskyldiga.
En insikt
som det är viktigt att ta till sig idag, när rasism, främlingsfientlighet och
högerextremism i krisens kölvatten åter visar upp sitt fula tryne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar