Norden har
fått sin första världsmästare i schack. Norrmannen Magnus Carlsen vann
överlägset titelmatchen mot indiern Anand, och blev den näst yngste
världsmästaren genom tiderna.
Schack är
ett älskat och beundrat spel över hela världen, med en synnerligen hög
intellektuell och kulturell prestigefaktor.
Många vill
se spelet som en metafor för livet. Det är nog tveksamt. I sin klassiska
”Indoktrineringen i Sverige” från 1968 påpekar Göran Palm det uppenbara i
schackets hierarkiska karaktär. Spelet går ut på att skydda kungen, den
viktigaste men samtidigt minst rörliga pjäsen, och att offra bönder och även
pjäser av högre valör är ofta nödvändigt, och kan också vara en finurlig väg
till en spektakulär vinst.
En metafor
för klassamhället då? Det är i så fall inte det sämsta.
Schackvärldens
elitskikt har alltid befolkats av udda personligheter. Den förste officielle
världsmästaren Wilhelm Steinitz tyckte inte att han hade några värdiga jordiska
motståndare och vände sig till Vatikanen med en vädjan att utmana Gud på
simultanparti på tio brädor. Han var dessutom beredd att lägga bort en bonde
till Guds fördel. Så vitt känt blev matchen inte av, Gud kanske inte vågade.
Det gjorde
däremot Emanuel Lasker som 1894 besegrade Steinitz. Lasker som blev känd för
sin romantiska och offensiva spelstil hävdade att schack bevisade marxismens
vetenskapliga riktighet, spelet var nämligen inte logiskt utan dialektiskt.
Nästa
världsmästare kubanen Raul Capablanca påstod med autistisk envishet att
schacket var dött, eftersom det på grund av spelets avancerade utveckling
skulle leda till att alla partier slutade med remi. Han hade uppenbarligen helt
fel.
Capablancas
baneman ryssen Aleksander Aljechin skrev enfaldiga artiklar om det ”ariska”
schackets överlängsenhet gentemot det judiska. Han var känd för att inte säga
ökänd för sin vidlyftiga alkoholkonsumtion, och inte minst sin förmåga att
vinna komplicerade slutspel även när han led av svår bakfylla.
Efter andra
världskriget dominerades schacket totalt av spelare från Sovjet, och då såg det
städat ut, åtminstone utåt. Sedan kom Bobby Fischer…
Att schack
med sina närmast outtömliga variationsmöjligheter, kontrasten mellan stilla
koncentration och hänsynslös kamp och starka personligheter har lockat till
litterära skildringar är inte förvånande. Schackets närvaro i litteraturen är
omfattande och spännviden är stor. En absolut favorit är Ilf & Petrovs
satirklassiker ”Tolv stolar”, där den store organisatören Ostap Bender under
sin bisarra skattjakt genom Sovjet under NEP-perioden är i behov av
kontantpåfyllning och ordnar därför ett simultanparti i en liten stad, under
förespegling att han är stormästare. Eftersom han inte kan spela schack –
ovanligt nog för en ryss – förlorar han snabbt alla partier utom ett, som han
försöker vinna genom att stjäla motståndarens pjäser.
Ett
satiriskt mästerverk.
Betydligt
allvarligare är Nabakovs ”Защита Лужина”, Luzjins försvar, som på svenska har fått den
töntiga titeln ”Han som spelade schack med livet”. Nabakov var själv en
entusiastisk och ganska duktig spelare, som dessutom ägnade mycket tid och möda
åt att konstruera schackproblem.
Romanen är en
psykologisk studie av ett ungt geni som är så besatt av schack att det leder
till svåra mentala störningar. Hans liv förvandlas till ett schackparti, som
han till slut förlorar, och hans sista drag är definitivt i ordets bokstavliga
bemärkelse.
Den kanske
bästa berättelsen med schack motiv som jag har läst är nog den judiskt-litauiske
författaren Icchokas Meras novell ”Stalemate”. Otroligt nog är den inte
översatt till svenska.
Titeln betyder
”patt” eller kanske snarare ”dödläge”, eller båda. Berättelsen utspelas i
Vilnius getto under nazistockupationen. Den tyske kommendanten ska skicka alla
barn i döden, och när Abraham Lipman vädjar för deras liv, föreslår
kommendanten ett schackparti mellan honom själv och Lipmans ende överlevande
son, Isaak, som är ett schackgeni. Om pojken vinner räddas barn men han ska dö.
Om han förlorar dödas barnen medan han sparas. Bara remi innebär allas
räddning.
Schack finns
förstås i rikligt mått också i andra konstarter. Det berömda partiet i Bergmans
”Det sjunde inseglet”, och musikalen ”Chess”. Med mera.
Större än
livet? Nej, men stort i livet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar