Kaos bor
granne med Västansjö Folkets hus. Orevyn repeteras här för fullt, men även om
det för den oinvigde kan se ut som oordning härskar, finns det en struktur
bakom allt som sker på och utanför scenen.
-
Tack och lov är vi mycket rutinerade, och trots
att vi har repeterat så få gånger sitter det bra redan nu, säger Hans Åström,
en av skådespelarna, och tillika getbonde i Forsed.
Han är också
den som ligger bakom många av texterna. Hans påstår på fullt allvar att han
drömmer fram idéerna till sketcherna, och skriver sedan upp dem på fodersäckar
efter att han vaknar. Han är också mycket noga med att påpeka att alla texter
skrivs tillsammans av hela ensemblen.
Revyn spelas
för trettonde året i rad, men ingen här tror att siffran tretton för med sig
otur, tvärtom.
Liksom
tidigare år har revyn ett namn som börjar på O-, och årets upplaga heter
O-bscent.
-
Dels därför att vi tror att det lockar, säger
Laila Lundqvist, som tillsammans med Anna-Britta de Wall är både skådespelare
och regissör, men framför allt tyckte vi att vi har alltid varit så snälla, så
nu skulle vi bli fränare.
Samtidigt
försäkrar man att innehållet på inget sätt är ”under bältet”. Är det månne
därför som man har satt upp ett stiliserat bälte rakt över hela scenen?
Inte heller
finns det någon röd tråd i föreställningen, utan det är ett hopplock av
kommentarer till aktuella händelser under året i Västansjö och dess omvärld.
Hela
ensemblem från förra året är intakt, det har bara tillkommit tre barn i åldern
fem till tio år. Alla de populära figurerna, Algot, Margot, Kajsa och Gunnel
och Pastorn, hänger fortfarande med. Orkestern har utökats med några unga fynd
från Hola Folkhögskola.
Orevyn är en
nyårsrevy som brukar ha premiär till trettondedagshelgen. Nu tjuvstartar man
redan dagen innan på lördag, och spelar sedan tio föreställningar varje lördag
och söndag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar