Var man
Torbjörn
Flygt
Norstedts
I sin
senaste roman tar Torbjörn Flygt mansrollen under lupp. Utan tvekan ett ämne i
tiden. Upplägget är enkelt, men samtidigt litterärt komplicerat och krävande,
och lite av ett styrkeprov för en författare.
Två män är instängda
i en trång lägenhet, hela situationen är högst oväntad för de båda, vilket gör
att de tvingas agera och reagera spontant, på gehör, och får man förmoda, i
enlighet med sitt sanna jag.
Bägge männen
gör anspråk, för det är just vad de gör, på samma kvinna. Inte nog med det, de
hävdar också sin rätt till samma barn, enligt den moderna familjens alla
komplicerade principer, där inte ens tomten kan vara riktig säker på
fadersrollen. ”Kärlek för två är sorg för tre.”
De två
männen är varandras motsatser i de flesta avseende. Den ene framgångsrik,
självsäker, van att ta för sig. Nu har han kommit för att kräva sin rätt. Den
som är nu hans motståndare är en vekare figur. Hans liv består av tillfälliga
lösningar, som i vanlig ordning har en tendens att permanentas. Den moderna,
fördomsfria fasad som han vill visa utåt rämnar snart inför den andres
genomskådande cynism.
Men det
finns ändå en sak som de har gemensam, deras liv blev inte som de har tänkt
sig, drömmarna är oförverkligade, och risken är nog stor att det förblir så.
”Jag har inte tid”, den moderna människans förbannelse, ständigt upptagen,
hinner aldrig få någonting gjort.
De dras in i
en verbal, och stundtals också fysisk, duell, där skillnaderna successivt
bleknar, och till och med försvinner helt.
Flygt skapar
en klaustrofobisk stämning, där ytorna tycks krympa och luften hotar att ta
slut. Maktspelet med skiftande över- och underläge tätnar allt mer. Det är
svårt att inte associera till en parningslek, med två hannar som bröstar upp
sig mot varandra, och honan helt utom synhåll men ändå påtagligt närvarande.
Jag kan tänka mig att Strindberg hade kunnat skriva just ett sådant drama om
han hade levt idag.
Flygt har en
säker känsla för stämningarnas nyanser, det sociala samspelet mellan människor
är levande och trovärdigt, dialogen vass och äkta. Ibland kunde jag reta mig på
hur språket pendlar helt omotiverat mellan moderna anglicismer som ”peakar” och
malplacerade anakronismer med byråkratisk klang som ”förhandenvarande”. Annars
är det bra driv i språket, med verbala kaskader som skickligt undviker
klyschor.
Lite
överraskande formar sig romanen till en inte helt uppmuntrande bild av vår
kultur med dess dödsångest, ungdomskult och förakt för svaghet.
Till syvende
och sist handlar det alltid om människorollen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar