Allting är
så mycket mer än det är
Björn
Gustavsson
Megamanus
”Det mörknar
när det ljusnar/Det kommer mörker när det kommer ljus/Döden går segrande
fram/Livet går segrande fram”.
Björn
Gustavsson nya diktsamling är en vindlande undersökning av motsatserna spel,
med en djup fascination inför det sammansatta och motsägelsefulla. Livet är
dialektiskt, inte logiskt, och lika lite som människorna är gjutna i ett stycke,
är vår tillvaro enkel och endimensionell.
Formen är
kongenial med innehållet, Gustavsson vägrar att stöpa sin poesi i samma form, utan
varierar sig helt ogenerat. Dikterna kan vara drabbande tvåradingar, som den
här fina: ”Jag går över ett kalhygge:/genom underbar skog.”, eller långa
narrativa prosapoesistycken, som den nästan essäliknande dikten om Esaias
Tegnér.
Den forne
nationalskalden är tydligen en person som fascinerar Björn Gustavsson, och det
förvånar inte, det finns få personligheter i den svenska litteraturen som har
så intensivt varit offer för sina egna inre motsägelser.
Annars är
det mest musik som är föremål för Gustavssons diktning, och det finns ju ingen
annan konstart som ligger poesin närmare. Chopin, Jenny Lind, Bach, Haydn,
Beethoven och Bellman passerar revy, och alltid i samband med stark
uppflammande kärlek som inspirerar. Och det kanske är så att det tre, poesi,
musiken och kärleken, hör nära ihop.
I
Gustavssons diktsamling finns ett fjärde komponent, och det är politiken, i
ordets vidaste betydelse. Inte minst miljöhotet får stort utrymme, ”Vi färdas
mot stupet och blundar”, samtidigt konsumtionshysterin skenar iväg, och våra
politiker besvärjer verkligheten med nya floskler.
Det
politiska samexisterar så klart med det personliga. Här finns en lågmäld
hyllning till en död far som är alldeles fantastisk att läsa, men också en
kortdikt som fångar in så mycket av ett liv: ”När jag var tretton och i det
stilla mörkret vågade snudda vid en elvaårig/flickas läppar och hon inte vek
undan”.
För en
dialektiker som Gustavsson är tiden är central dimension. Han vandrar runt i
det som en gång var den antika storstaden Efesos, och är nu en övergiven ruin
som lockar turister, och funderar över alltings förgänglighet – som lever
vidare. ”Under nuet finns det förflutnas rika kompost”.
Att
kontrollera det förflutna är att kontrolera nuet. Kan man helt radera historien
har man total kontroll över nuet och framtiden. Det är minnet som gör oss till
dem vi är.
Björn
Gustavsson utslungar ett stillsamt men kategoriskt nej till nuets
narcissistiska tyranni.
Det tycker
jag att han gör alldeles rätt i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar