Spöket på
Canterville
Medverkande:
Pelle Sundkvist, Fredrik Sundberg, Stefan Wennberg, Eva Sköld, Kristoffer
Abrahamsson, Madde Näsmark, Fanny Davidsson, Matilda Häggström
Regi: Mimmi
Johnsson
Scenografi: Ellinor
Jonsson och Åsa Wahlberg
Sollefteå Amatörteater,
Önsta
Spöket på
Canterville, baserad på en kortroman av Oscar Wilde, är en lättsam teaterpjäs
men med en allvarlig underton. Sollefteå Amatörteater hittar i sin uppsättning
en perfekt balans mellan det komiska och det allvarstyngda.
Mötet mellan
den nya och den gamla världen, det moderna och det anrika är en tacksam arena
för dråplig komik, där skrattet ändå riskerar att fastna i halsen. Den
amerikanska familjen som köper det högadliga spökslottet är en bullrande grupp
arroganta typer med pretentiöst löjliga patriotiska namn, och som tror att allt
går att köpa för pengar. De har en produkt med ett välrenommerat varumärke för
varje tillfälle.
Inte undra
på att det stackars spöket, spelat med stor tyngd av Pelle Sundkvist, inte bara
kommer till korta mot dessa moderna monster, han blir också ledsen och
deprimerad, vilket inte förblir helt utan konsekvenser.
Amatörteaterns
skådespelare visar upp en imponerande hög nivå. Eva Sköldsätter tonen som den
gapiga amerikanska frun, hennes man, spelad av Stefan Wennberg, inleder
trevande men kopplar snart på en övertygande bilförsäljarcharm. Barnen är
antingen anarkistiskt oregerliga, eller bara snorkigt överlägsna. Fredrik
Sundberg firar nya komiska triumfer i en biroll, med ett suveränt kropps- och
röstutspel.
Scenografin
är enkel och effektiv, och musiken används på ett skickligt effekthöjande sätt.
Under
torsdagens genrep satt replikerna förvånansvärt säkert, även om tajmingen
lämnade en del övrigt att önska. Även tempot med scenbyten kunde varit bättre.
Men det har säkert rättats till under gårdagens premiär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar