Amerikauret
Vibeke
Olsson
Libris
förlag
Vibeke
Olssons romanserie om Bricken på sågverkskusten i Sundsvallstrakten har nu
hunnit till den fjärde boken och millennieskiftet. Året är 1899, och när
Bricken ser tillbaka på de gångna åren kan hon inte annat än känna djup
tillfredsställelse. Även om det inte har varit någon dans på rosor, hårt arbete
och många födslar har slitit ut den blott 30-åriga kvinna i förtid, men ändå
tycker hon att hon har fått allt det som hon har drömt om: en bra man med ett
fast arbete, fina barn, ett eget hem där alla kan trivas.
Amerikauret
är en slags symbol för stigande välstånd då strävsamma arbetare kan kosta på
sig ”överflödiga” lyxvaror som en tjusig väggklocka.
Det kan
också tänkas stå för hur verksarbetarna har internaliserat den mekaniska
tidsuppfattningen, så väsensskild från bondesamhällets naturbundna.
Det är nu
som ett starkt proletärt etos utvecklas, det gäller att göra rätt för sig, att
hålla rent och snyggt omkring sig, och att sträva på; ”Sköter man sig och är
arbetsam kan det mesta glömmas.”
För även om
så mycket har blivit bättre, hungerspöket har jagats bort från dörrtröskeln, är
fortfarande arbetarnas situation i alltför hög grad beroende av
brukspatronernas välvilja. Bostaden tillhör bolaget, och följer med
anställning, liksom gratis ved och vid behov kredit i bolagets butik. Om
olyckan är framme förändras ens liv i ett enda slag, och misären lurar runt
hörnet. Emigration till Amerika och flytt till malmfältens gruvor är för många
lika mycket ett löfte som ett hot.
Och rätten
att organisera sig är fortfarande starkt ifrågasatt. Under stor del av 1899
pågår föreningsrättsstriden, som slutar med en avgörande seger för arbetsgivarna.
Barnarbete
är en självklarhet, som arbetarna själva slår noga vakt om. Bricken tvingas att
tackla ett intrikat problem, när det visar sig att hennes äldste son har ”gott
läshuvud”, och en lärare med moderna idéer vill låta honom studera vidare. Att
bli främmande för sin egen klass, och hamna utanför i sin nya omgivning, är
inte en framtid som Bricken önskar för sitt barn.
Med en
imponerande detaljkunskap om de historiska miljöerna blandar Vibeke Olsson stort
och smått, politiskt och privat, och låter vardagens poesi blomma ut för fullt.
Kvinnoperspektivet är här om möjligt ännu starkare än i de tidigare böckerna.
Jag ser
redan nu fram emot Brickens fortsatta öden i det nya seklet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar