Liknelseboken
Per Olov
Enquist
Norstedts,
2013
Per Olov
Enquists författarskap kan liknas vid en cirkelrörelse. Han går varvet runt med
olika ämnen, genrer och stilar. Snävar in allt mer för att till slut nå den
innersta kärnan, det som är inte bara viktigt utan viktigast, inte bara bra
utan utmärkt, inte bara skrivande utan liv.
För Enquist
är en författare som tar sitt skrivande på största allvar. Det är viktigt vad
och hur man skriver, och ska så vara! Därför har man också ett ansvar som
författare.
Och när den
åldrande författaren, snart 80 år, efter närmare 30 romaner, av vilka den
senaste ”Ett annat liv” ansågs som starkt personlig och mycket utlämnande,
upptäcker att det är något viktigt som fattas, ja i själva verket kanske rent
av det viktigaste, blir han tvungen att skriva en ny roman. En kärleksroman.
Till saken
hör förstås att ju äldre man blir desto mer blir man varse hur mycket man
sitter fast i sin barndoms värderingar och normer. För Enquist som är uppvuxen
i en frikyrkomiljö i Västerbottens inland innebär det, bland annat, att kärlek
är tabu. Ja inte kärleken till Gud, men kärleken människor emellan, och sådant
som sexualitet är fullständigt onämnbart.
Egentligen
är det än värre. Enligt frikyrkans stränga moral skall man icke förhäva sig,
och att skriva betraktas definitivt som ett sätt att försöka göra sig förmer.
Och inte är det ett riktigt arbete heller!
Men det
finns en väg ut. ”När jag var barn lärde jag mig att det trots allt fanns en
typ av poesi som inte var synd. Det var Bibelns liknelser.”
Redan tidigt
under hans författarbana meddelar hans starkt troende mor att det kan vara OK
att skriva, men det måste vara sant!
Det visar
sig också att hans far skrev dikter – kärleksdikter – vilket kan vara
förklaringen till Per Olov Enquists författarådra, men också hans anlag före
alkoholism. Häftet med faderns dikter spelar för övrigt en viktig roll genom
hela romanen.
Det är
tacksamt med liknelser när man ska skriva om ett tabubelagt ämne, och det
passar också bra för Enquists cirkelliknande författarskap. Han går runt runt,
cirklarna blir allt snävare och mindre, och han närmar sig sitt ämne med full
respekt, det är viktigt med hela bakgrunden på det att ingenting ska
missförstås.
Språket är
fullt av dialektala uttryck och vändningar, för det kanske är så att ju äldre
man blir desto mer faller man in i barndomens naturliga uttryckssätt, och desto
mindre bemödar man sig om att ”prata fint”, den svenska som lärs ut vid lägre
och högre lärosäten, och som av någon anledning anses vara ”korrekt”.
Enkelt och
utan åthävor skriver han sig fram till den avgörande händelsen då han blir av
med oskulden. På ett sätt lite lustigt, och definitivt symptomatiskt, då skuld
– och indirekt oskuld – intar en så central plats i den frireligiösa
förkunnelsen.
Enquists
skildring är rakt genom äkta i alla sin naturliga enkelhet, det är den
skälvande osäkerheten, lyckan bortom orden, den allvarsamma tacksamheten,
tillsammans bildar de en sensualismens Höga visa.
Den unge,
eller om det är den gamle, Per Olov Enquist hädar ohämmat när han jämför
sexualiteten med frälsning. Visserligen var Kärlek ”lika svårfångad som Gud”,
men för den som ”kommer genom” är det till och med större än frälsning, det är
det som är livets mening. Sexualiteten är ”som att öppna den innersta dörren
till en annan människa.” Vilket är viktigt inte minst för den icke-troende, som
är visserligen fri men riskerar att bli ensam. Föreningen med en annan människa
är det enda ögonblicket då man är ”skyddslös utan att vara rädd”.
Romanen
börjar och slutar med en begravning. Det är kanske först i dödens närhet som
livet blir som mest närvarande.
Jag vet inte
om ”Liknelseboken” kommer att tilltala yngre läsare, eller bara förbli en
läsfest för de medelålders och äldre. Jag vet inte heller om det inger hopp eller
förtvivlan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar