Vägen mot
Bålberget
Therése
Söderlind
Wahlström
& Widstrand, 2013
Efter
Therése Söderlinds prisade debut för ett par år sedan med ”Norrlands svårmod”
var förväntningarna högt ställda på hennes nästa roman. Efter en succédebut
brukar den andra romanen vara ett svårt prov, där många faller genom. För
Söderlinds del är resultatet blandat.
Hon bevisar
än en gång att hon är en gudabenådad berättare, hennes berättarflöde är hela
vägen lika mäktigt som någonsin Ångermanälven. ”Vägen mot Bålberget” är en
episk tegelsten av det slag som nästan ingen skriver längre, och den är en
riktig bladvändare.
Therése
Söderlind är också en mycket säker och medveten stilist, med en som verkar
outtömlig språkrikedom, levande karaktärsteckning, stark förmåga att skapa
stämningar och frammana olika tidsepoker. Med detta sagt kan jag inte låta bli
att anmärka på at hon vid ett flertal tillfällen tappar greppet. Blandar
ålderdomligt och modernt så att det skär sig rejält.
Dessutom kan
talet bli otidsenligt, som när en knappt litterat bonde på 1600-talet använder
ord som ”remarkabelt”, eller ännu värre när en vuxen mansperson i Nyland någon
gång under 1970-talet, i vuxet, ocensurerat sammanhang säger saker som ”åt
fanders”. ”jäklar”, och ”åt helsike”.
Utgångspunkten
för romanen är den stora häxprocessen i Torsåker då omkring 60 kvinnor dömdes
till döden, och avrättades på Bålberget – numera känt som Häxberget. Söderlind
nöjer sig dock inte med att ”bara” berätta historien kring processen. Istället skildrar hon fyra människoöden, som
på olika, direkta eller indirekta, sätt är knutna till 1600-talets dramatiska
händelser. Platsen är Nyland med omnejd. Två kvinnor, två män, två direkt
inblandade: Malin som var en av de anklagade och dömda, Olof som vittnade mot
sin egen mor, de två andra är deras sentida anförvanter under 70- och 2000-talen.
Tanken bakom
är att knyta ihop dessa fyra öden, men även om Söderlind är en mycket skicklig
på att konstruera intrigen i sina romaner, lyckas det inte något vidare bra.
Jag måste
också erkänna att jag inte begriper vad det är hon vill ha sagt med sin roman.
Starkast är
berättelsen om den häxdömda Malin, med tydliga paralleller till Förintelsen,
ett spår som Söderlind tyvärr inte utvecklar.
Dessvärre
tycks Therése Söderlind inte heller lita fullt ut på sin berättelse, utan drar
iväg i värsta såpoperastil med incest, okänd fader, möjlig incest, spekulativ
sex och mer i samma stil.
För oss som
bor i Ådalen är igenkänningsfaktorn stor i romanen. Söderlind kan sina
kringelkrokar runt Nyland, och det är lika trevligt varje gång som Bollsta och
Kramfors glimtar förbi.
En stor
berättarbegåvning som kan bättre. Jag ser fram emot nästa roman.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar