Preformancefestivalen
i Härnösand Adress Metropol utspelade sig i triangeln
Konsthall-Torget-Metropol.
Även om man
på våra breddgrader ofrånkomligen måste till stor del hålla till inomhus, är
det ute som preformancekonsten kommer bäst till sin rätt. Det är då man tar i
anspråk det offentliga rummet, skapar interaktivitet, triggar i gång känslor
som tvingar deltagarna att ställa frågor. Inte för inte är preformance ofta
oerhört provokativt.
Som när
gruppen Hot Spot delade ut kottar till publiken som var på väg ut från
Konsthallen efter föreställningen Skål. Vilka kotterier uppstod efter den
utdelningen, i synnerhet som en del fick inga kottar alls. Om någon kände sig
träffad så tror jag att det var exakt det som var meningen.
Festivalens mest
spektakulära akt var Tagtool på Torget.
Tagtool är
egentligen ett dataprogram som gör det möjligt att digitalt projiciera bilder i
realtid samtidigt som de skapas och animeras. Som namnet Tagtool antyder finns
här en beröringsyta med graffittikonsten, men skillnaderna är avsevärda. Tagtool
sker helt öppet – faktiskt med polistillstånd – och framför allt har konstverket,
med sin föränderlighet, ingen beständighet, mer än i åskådarens minne.
Bilderna
projicierades från Konsthallens fönster mot husfasaden snett emot, och förutom
en suggestiv visuell upplevelse, konfronterades publiken med frågan om stadens
estetiska potential och alternativa utseende.
Det var
konstnärerna Erik Olof Persson, Klas Lignell och Viktoria Melinder i ett
samarbete med musikern Simon Piktur Juza som bakom projektet. Tagtool är nytt
för dem att arbeta med, och det kanske det var därför som akten var i snällaste
laget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar