Han är
tillbaka
Timur Vermes
Övers: Karin
Andersson
Leopard
Kan man
skoja om Hitler? Alla som har sett Chaplins mästerliga ”Diktatorn” är säkert
benägna att besvara frågan med ett rungande Ja. Det är visserligen en vansklig
genre, men om det lyckas blir belöningen så mycket större, konstnärligt,
politiskt, psykologiskt.
Inte minst i
Tyskland har det av uppenbart historiska skäl varit ganska känsligt, men för
den yngre generationen, nu så fjärran från krigets skugga, tycks det mycket
lättare att närma sig nazismen och dess Führer från den humoristiska sidan.
Den tyske
författaren Timur Vermes, född 1967, tar ut svängarna ordentligt i sin
debutroman. Han låter Hitler vakna år 2011 i en park mitt i Berlin, någonstans
där Rikskansliet låg en gång i tiden. Hitler har inte förändrat sig under de
drygt 60 år som har gått – där ser man nyttan av hälsosamt leverne med
vegetarisk kost och strikt måttligt alkoholintag! - men det har världen runt
omkring honom desto mer.
Oförskräckt
marscherar Führern iväg för att upptäcka denna sköna nya värld. Han väcker en
hel del uppmärksamhet, för att uttrycka det milt. Han tas för en komiker och
imitatör, alla imponeras av hans porträttlikhet och detaljrika kunskap, han mal
på som han alltid brukade, och det uppfattas som vass satir.
Han gör snabbt
karriär inom tv, ett medium som passar visst alldeles utmärkt, och får till och
med ett program. Med sin gamla världsbild intakt anpassar sig Führern
förvånansvärt lätt, och förstår att dra fördel av den nya tidens teknologiska
landvinningar.
Det går
förstås inte som någon har tänkt sig.
Ganska
osannolikt så klart, men det är take or leave för läsaren.
Romanen är
en slags parafras på Hitlers Mein Kampf, där Vermes inte minst leker med
Hitlers hopplöst otympliga och torftiga stil, som är komisk blandning av
byråkrattyska, kvasivetenskapliga utläggningar, snusförnuftigt kälkborgerligt
moraliserande och uppblåst pratigt självhävdelse. Förflyttad till nutid låter
Hitler ungefär som en storhetsvansinnig Kaspar Hauser.
Det blir
bitvis ganska roligt, med en del bra poänger, även om Vermes inte är riktigt en
komisk ordvrängarvirtuos av Jonas Hassem Khemiris kaliber.
Framför allt
är romanen en drift med vår egen tid. Det är mycket tacksamt att kunna se hur
dagens samhälle ter sig för någon ur det förflutna, i synnerhet en udda figur
som Hitler.
En del av
kritiken är lite av straffsparksläge, ganska givet och förutsägbart, som
massmedias lösnummerjagande sensationslystnad eller politikens inställsamma
utslätning.
Ibland
bränner det till, som när Hitler på tal om Nazitysklands obesvarade kärlek till
England frågar: ”Hur många fler bomber hade vi behövt fälla över deras städer,
för att de skulle begripa att de är våra vänner?”. Västvärldens utrikespolitik
under de senaste åren pinsamt avklädd.
Men mest låter
faktiskt Hitlers pompösa politiska uttalanden som en kverulantisk
moralkonservativ brygd med lika delar av en desperat Göran Hägglund, en ung
Fredrik Reinfeldt och en totalt insnöad konspirationsteoretiker som
ingredienser.
Och det är
just det som gör honom så farlig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar