Blattejävlar!
Goran
Vojnovic
Övers:
Sophie Sköld
Rámus, 2013
Vi lever i
migrationernas tid. Väldiga folkströmmar förflyttar sig från syd till nord,
från öst till väst, undan krig, förtryck, fattigdom, misär och elände. Inte
helt överraskande går strömmarna huvudsakligen från fattiga områden till rikare
länder. Det gäller också inom länderna.
Innan det
blodiga inbördeskriget sprängde sönder forna Jugoslavien fanns där en inre
migration, framför allt från det relativt fattiga Bosnien till det välmående
och välutvecklade Slovenien. Redan innan
Jugoslavien upplöstes var migranternas situation inte helt okomplicerad. Efter
att de nya staterna bildades på den jugoslaviska federationens ruiner och
kommunismen demonterades blev bosniernas läge betydligt mer utsatt och
marginaliserat.
Marko,
huvudpersonen i Vojnovics roman, bor i Fuzine, en gigantisk förort till
Ljubljana, en gång i tiden Jugoslaviens största bostadsprojekt, numera ett
socialt utsatt område, med stor andel invandrare, och som domineras av arbetslöshet,
kriminalitet, missbruk och hopplöshet. Här är Slovenien ingen framgångssaga.
Ungdomar som
Marko betraktas med nedlåtande misstänksamhet av majoritetssamhället, och de
ger igen genom att ställa sig utanför, och förakta tillbaka. Deras drömmar är
hämtade direkt från amerikansk populärkultur, men livet i en slovensk förort
har inte många likheter med glättiga bilder av rikedomen i Hollywood.
Kollisionen
mellan drömmarnas omöjlighet och verklighetens hopplösa tristess resulterar
inte oväntat i skolk, snatterier, missbruk och aggressivitet. Förortens
gemenskap bygger i hög grad på stereotypa roller med tuffa attityder i förening
med spelad likgiltighet, som förutsätter solidaritet inåt och taggarna utåt i
ett utanförskap som man har gjort till sitt eget. Det är otroligt mycket
förträngda känslor och svikna förhoppningar som söker sitt utlopp, utan att
någonsin finna det. Det är ett tillstånd där katastrofen ligger ständigt på
lur.
Goran
Vojnovics språk har en starkt konsekvent energi som på ett rakt genom genuint
sätt återger ungdomarnas språk, med dess förortslang, trotsiga bosnismer,
populärkulturens amerikanismer, kreativa innovationer, lakoniska cynismer och
en rikedom av svordomar – alla med sexuell anspelning – som slår den svenske läsaren
med fullständig häpnad.
Vojnovic
skapar en språklig klaustrofobi, som först mot slutet när han låter den tuffa
masken falla och släpper in en smula sentimentalitet, undviker risken att
explodera okontrollerat.
Innan den
ultimata katastrofen inträffar tvingas också Marko till ett uppbrott, som
skapar en öppning, en möjlig väg ut mot framtiden, ja överhuvudtaget en
framtid.
En roman som
äger, om samtiden som suger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar