Han anses ha
samma avgörande betydelse för Italiens nationella identitet som de
nationalromantiska författarna hade för de europeiska folkens befrielsekamp
under 1800-talet.
Giuseppe
Verdi föddes för 200 år sedan den 10 oktober 1813. Han räknas jämte Puccini och
Wagner som en av världens främsta operakompositörer. En del, framför allt i
Italien, skulle säkerligen hävda att han är den utan konkurrens störste.
Hans
ställning i Italien har jämförts med Shakespeares i England. Det är ingen dålig
jämförelse, det finns mycket som förenar de två. Dels har Verdi tydligt
inspirerats av den store engelsmannen, och skrivit flera operor med
utgångspunkt i hans pjäser: Macbeth, Falstaff, Othello. Dels delar de båda ett
folkligt anslag i sina verk. Det är först i vår stelt känslokalla tid som deras
folklighet har intellektualiserats bort. Inte minst Verdi har fått smällar på
fingrarna av musikkritiker för sina alltför enkla melodier, brist på djup, och
otillräcklig musikalisk skolning.
Sant är att
Verdi inte kom in på musikkonservatoriet i Milano, men det säger nog mer om
konservatoriets rigiditet än Verdis talang.
Gemene man –
och kvinna – har däremot alltid älskat Verdis musik. Många är vi som har brölat
La donna é mobile ur Rigoletto i duschen. Vem har inte någon gång nynnat Va, pensiero
från genombrottsoperan Nabucco, en sång som öppnar nya musikaliska och
själsliga dimensioner.
Inte minst i
Italien är Verdis musik djupt älskad och det tillhör allmänbildningen att känna
till Ferrandos aria och Zigenarkören (något för Skånepolisen?) ur Trubaduren,
Addio del passato från La Traviata och Triumfkören ur Aida. För att nämna
några.
Det är
intressant att notera att Bertoluccis monumentalfilm ”1900” inte börjar enligt
den kronologiska logiken vid sekelskiftet utan med Verdis död den 27 januari
1901.
Verdi ville
med sina operor bilda en genuin italiensk romantiktradition, i medveten
opposition till fransk grand opera och så småningom framför allt Wagner.
Verdi kände
starkt för befrielsekampen från habsburgska väldet och Italiens enande. Under
några år var han till och med parlamentsledamot, dock enligt egen uppgift inte
alltför aktiv. Flera av hans operor, som Nabucco, Don Carlos och Macbeth
uppfattades av sin samtid som hyllningar till frihetskampen.
Maskeradbalen, som
handlar om attentatet mot Gustav III, ändrades av censuren till ett mord på en
anonym guvernör.
Aida
uppfattades under 20- och 30-talen som ett antifascistiskt verk.
Det är
möjligt att det rör sig om övertolkningar.
Men kvar
finns ofrånkomligen odödlig musik som på ett genialt sätt förenar melodiös lätthet
med sublima djup till en unik enhet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar