En hemstad
Kristian
Lundberg
W & W,
2013
Malmö är
Kristian Lundbergs stad. Staden är en fysisk plats, där konkreta händelser
utspelar sig, men lika mycket ett mentalt och politiskt tillstånd. Här finns
alla hans minnen, det som har gjort honom till den människa han är. Och det är
ingen munter historia; ”Det finns vissa kvarter och områden i Malmö som jag får
tvinga mig att passera igenom.”
Här växer
Kristian Lundberg upp med en frånvarande far och en psykiskt sjuk mor. De fem
syskonen är ofta hungriga, hemma finns det sällan eller aldrig någon mat, och
det är enda anledningen för dem att gå till skolan. De flyttar runt för att
undkomma socialen. Kronofogden är deras mest frekventa gäst. De besöken är
djupt förnedrande – och lika meningslösa som resultatlösa, det finns ändå
ingenting att utmäta.
Det är en
ofattbar fattigdom mitt i välfärden, det är en misär som ställer de som
drabbats utanför samhällets gemenskap, som berövar barnen deras jämnårigas
glädjeämnen och upplevelser. Semester är ett okänt begrepp här, och Kristian
Lundberg är nästan vuxen första gången han går på bio.
Det är en
kall och grym värld med misshandel, missbruk och kriminalitet. Det är
klassamhället.
Färden genom
det som Lundberg med ett välfunnet ord kallar ”klassmörker” leder lätt till en
desperat jakt efter pengar. Det leder raka vägen till en ökänd pedofils
lägenhet, där de utsatta finner ett överflöd som förvägrats dem, och en sorts
uppskattning och värme, som de också saknar.
Och
traumatiska minnen för livet; ”Det kan ta ett helt liv att vänja sig vid sig
själv.”
Och en del
klarar inte det. Lundberg redogör sakligt för möten med forna kamrater som
numera befinner sig på samhällets botten, några finns inte längre, trycket blev
för stort, och deras unga liv ändade med överdos eller självmord. Lundberg
själv har funderat på självmord sedan han var tolv år gammal.
Kristian
Lundberg har en egen stil som är en märklig blandning av bibliskt, mer ny- än
gammaltestamentligt, och vilket jag uppriktigt sagt har lite svårt för, men som
uppvägs av de poetiska kvaliteterna.
Han närmar
sig ämnet stegvis, eller kanske snarare i cirklar, med omtagningar, variationer
på temat som går allt djupare och tätare inpå det smärtsamma.
Samtidigt
bjuder han in läsaren i en ständigt pågående dialog. Det finns ingen försoning,
det finns bara berättelser, och den som äger sin berättelse är fri att leva det
liv som är ”smärta och hopp sammavävda”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar