En synnerligen makaber historia som handlar om kärlek bortom
döden. Visst låter det som ett lämpligt tema för en opera? Nu ska den bisarra
händelsen med mångmiljardären Hans K Rausing som förvarade sin döda fru i
lägenheten i över två månader blir en operaföreställning med musik av Fredrik
Högberg.
Det började egentligen i en helt annan ände.
Singer-songwritern Nicolai Dunger hade skrivit några kärlekslåtar präglade av
en svärta som han ansåg lämpliga som operaarior. Han kontaktade paret Kerstin
Gezelius och Alexander Onofri för att de skulle skriva ett libretto där hans
sånger ingick. Och eftersom tankens associationsvägar är outgrundliga kom de
att koppla ihop Dungers musikaliska alster med en tragiskt morbid händelse som
inträffade i London 2012.
Historien om Hans K Rausing och hans fru Eva är onekligen i
sig som en hel roman. Han var arvtagare till Tetra Pak-miljarder, hon dotter
till en högt uppsatt direktör inom Pepsikoncernen.
Tillsammans var de bland
världens absolut rikaste. Båda tunga narkotikamissbrukare, de hade träffats på
ett rehab, och båda helt handfallna inför livets realiteter.
Förskansade i sin lyxiga takvåning i flera etager i centrala
London, egentligen snarare ett helt kvarter än en lägenhet, lever de ett
isolerat liv med ett svårt missbruk. En vacker dag tar hon en överdos och
kollapsar död. Han inser att han borde kontakta någon, en myndighet? polisen?
men vet inte hur man gör. Det ordnar sig nog, tänker han, och för människor med
hans pengar brukar det också allt som oftast göra det.
Och han vill inte heller skiljas från henne. Han
barrikaderar sig inne och släpper inte in någon förutom sina hushållerskor och
en knarklangare. Efter två månader avslöjas ändå hela den makabra tragedin. Rausing
frias från misstankar för mord men döms för ett brott mot griftefriden.
En historia som utspelar sig på flera olika plan och som
kräver mångskiftande uttryck i musiken.
-
Han är ständigt hög och i hans huvud ter sig
allting mycket ljust. Musiken blir därefter, lättillgänglig och utåtriktad,
säger Fredrik Högberg.
Andra stunder är han aggressiv och då övergår tonerna till
en mer modernistisk konvention. Fredrik beskriver själv musiken som livfull och
målad med en ganska grov pensel med starka drag. Det är en kammaropera, vilket
innebär mindre format, men kräver desto fler detaljer. Operan innehåller många
duetter, och det blir nästan musikalaktigt, ja rent av dansant.
Han är mycket nöjd med resultatet, och dessutom glad och
tacksam för samarbetet med regissören Kristofer Steen, känd från
Norrlandsoperan och med ett förflutet i kultbandet Refused, och Piteå
kammaropera och Norrbotten NEO, enligt Fredrik en av Europas främsta
kammarensemble.
Föreställningen har premiär den 15 oktober i Piteå, 27
kommer den till Sundsvall och den 29 till Örnsköldsvik. Sveriges Radios P2
sänder operan den 22 oktober.
Fredrik har redan tidigare skrivit musik till en opera, The
woman of Cain, med libretto av Tove Alsterdal, och är sugen på mer operamusik.
Men just nu väntar en annan utmaning, en av de största beställningarna i
Sverige någonsin, en violinkonsert med Isabelle van Keulen som violinist.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar