Tzeitel betyder prinsessa. Och det är den hebreiska
versionen av Sara. Det är också namnet på ett klezmerband.
Tre skickliga musiker med rötter i Göteborg och Gästrikland.
Sättningen är den klassiska med kontrabas, fiol och dragspel. Registret är
mycket brett, och det krävs om klezmermusiken ska komma till sin rätt.
Klezmer är en folklig musik, som uppstod mer eller mindre
spontant bland den judiska befolkningen i Central- och Östeuropa. Den har sin
egen stil, eller flera olika stilar, influenserna är mångskiftande.
Där finns
Levantens orientaliska rytmer, som ökenvindarna förde med sig till Spanien, där
förenades de med Andalusiens eldiga toner, spreds vidare till Svartahavskusten
och dess extatiska glädje, färdades över Ukrainas oändliga stäppvidder till den
polska slättens sorgsna vemod.
Och hade alltid med sig romernas hemlöst rastlösa energi.
Tzeitel inledde sin västernorrländska turné på tisdag kväll
på Babelsberg. De bjöd på en väl avvägd blandning av klezmers rika musikskatt. Klassisk
klezmer varvades med egna låtar skrivna inom traditionen. De i sin tur pendlade
mellan olika influenser, Krokes mörka jazz, Piazzollas modernism och en
betydligt ljusare traditionell jazz. Bland andra som har påverkat Tzeitel kan
nämnas Cracow Klezmer Band, John Zorn & Masada String Trio och Alicia
Svigals.
Den uppmärksamme lyssnaren kan i Tzeitels unika uttryck
också uppfatta nordiska toner och kammarmusikaliska inslag.
Det mesta av repertoaren är instrumentalt, de låtar som
sjöngs med känsla och inlevelse av Sara Fridholm var översatta till svenska.
En spännande resa i toner genom tid och rum.
På onsdag spelar Tzeitel i Sundsvall, på fredag är de i
Sollefteå och turnén avslutas på lördag i Örnsköldsvik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar