Sara Lidman är just nu aktuell med Riksteaterns uppsättning
av hennes debutroman Tjärdalen. Det var därför mycket påpassligt av Härnösands
bibliotek att bjuda in Anneli Bränström Öhman, litteraturprofessor från Umeå
och expert på Sara Lidman, att hålla ett föredrag om Sara Lidman och vägen till
Tjärdalen.
När Sara Lidman debuterar 1953 blir det en omedelbar succé.
Även om ingen gjorde det vare sig i Sara Lidmans samtid eller senare vill
Anneli Bränström Öhman ändå gärna framhålla Tjärdalen som en generationsroman.
Det är i två avseenden. Dels inledde den en litterär våg av
författare från Västerbottens inland, en imponerande generation med illustra
namn som PO Enquist, Torgny Lindgren och syskonen Salomonsson. Dels gav den
röst åt en hel generation unga människor som klev ut i vuxenlivet i tröskeln
till det svenska folkhemsbygget.
Får man tro Kurt Salomonsson var det Sara som bröt tystnaden
som länge har förstummat de norrländska småbyarnas folk. Torgny Lindgren talade
om Tjärdalen som en lyftkraft som fungerade som hävstång för de mångas drömmar.
Sara Lidman var fast förankrad i sin hemby Missenträsk, på
ett sätt som nog få svenska författare är idag. Hennes relation till hembygden
var emellertid högst komplicerad. Den präglades av närhet, avstånd, kärlek,
skam och skuld, i lika stora delar.
”Så fort man bor i en by måste man bry sig”, är en berömd
mening av Sara Lidman. Det är i byn som konflikten mellan individualism och
solidaritet blir synlig.
Och byn finns i världen. Dess existentiella problem, men också
politiska, ekonomiska och sociala delas av andra byar i Vietnam, Sydafrika, i
hela världen.
Anneli Bränström Öhman betonade att Sara Lidman inte skriver
om den ”lilla människan” – hon skriver om människor i naturlig storlek. Hennes
karaktärer finns i sin egen rätt, och Sara är obrottsligt solidarisk med dem.
Att förmedla utan att förråda är en grundregel i Sara Lidmans författarskap.
Ett bärande tema i Tjärdalen liksom i alla senare romaner är
människornas ansvar för världen och varandra.
Begreppet ansvar är centralt för Sara Lidman både som
individ och som författare. Ansvar är något som genomsyrar hela hennes liv och
författarskap. Hon engagerar sig politiskt, under ett decennium, från mitten av
60- till mitten av 70-talet skriver hon just ingenting skönlitterärt.
Och som författare anser hon att det finns ett ansvar att
inte bara formulera frågor utan också att ge svar. Det är en hållning som jag
tror är ganska ovanlig idag.
För att vara äkta måste svaret gestaltas på ett autentiskt
språk. Sara Lidman är också en av den svenska moderna litteraturens stora
språkförnyare med sitt eget säregna idiom, en blandning av bibliskt,
dialektalt, poetiskt och kanslisvenska, som en del har kallat för ”lidmanska”.
Hon själv kallade det för trädens språk.
Sara Lidman är alltid aktuell.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar