Judiskt liv
i Europa 1786-1933
Per-Martin
Meyerson
Dialogos
Historien handlar alltid i förlängningen om nuet. Per-Martin
Meyerson har skrivit en ambitiöst upplagd bok om judiskt liv i Europa med
början från upplysningsmannen Moses Mendelsons död fram till nazisternas
maktövertagande i Tyskland. Ambitionen är att förstå varför ”judiska försök
till integrering med de europeiska värdfolken hade i grunden misslyckats”. Men
lika mycket handlar det om kapitalismens förträfflighet.
Meyerson ser judarna som spjutspets i skapandet av
kapitalism och modernism, något som de åstadkommer genom sin rörlighet,
urbanitet och förment påtvingade kommersiella sysselsättning. Detta skulle medföra
frihet, rationellt tänkande och slut på förtryck och vidskepelse.
Meyerson lutar sig här tungt mot antisemiten Werner Sombart,
som var kritisk till kapitalism, och filosemiten Yuri Slezkine, som tvärtom
bejakar den.
Det är en högst problematisk historieskrivning. Frågan om
vilka faktorer som skapade kapitalism är fortfarande öppen. Men de flesta är
ändå överens om att starkt bidragande var de geografiska upptäckterna, den
vetenskapliga revolutionen och de tekniska uppfinningarna. På samtliga dessa
områden är den judiska närvaron totalt försumbar, om ens någon.
Men framför allt ställer man sig frågan varför kapitalismen
utvecklades i länder med relativt liten judisk befolkning, England, Tyskland,
Frankrike, medan i länder med stora judiska grupper, Ryssland, Polen, Rumänien,
Ungern, kom den kapitalistiska utvecklingen i gång långt senare, och lämnar än
idag en hel del övrigt att önska i det avseendet.
Däremot är det säkerligen korrekt att judarna hade lättare
än de flesta att anpassa sig till det kapitalistiska systemet, åtminstone där
och då det fungerade någorlunda väl.
Meyerson påstår att judarna är beroende av kapitalismen för
sin överlevnad. Det högst tveksamt. Tvärtom går det att koppla utbrott av
antisemitism, och det inbegriper Förintelsen, till kapitalismens kriser. Då
dammar man av diverse obskyra förkapitalistiska uppfattningar och utnyttjar
ideologins tröghet för att peka ut syndabockar. Dessa ska vara behäftade med en
historisk skuld, som inte går att sona, uppfattas som mäktiga, men samtidigt
vara tillräckligt svaga för att lätt kunna krossas.
Med andra ord judar. Men även romer, idag muslimer, och på
annat håll även armenier, greker, indier och libaneser.
Meyerson använder konsekvent uttrycket ”värdfolk”, vilket är
högst problematiskt. Det innebär att någon hemmarätt på ett ställe, ett land,
medan andra är gäster. I själva verket rör det sig om majoritetsfolk, som i
allmänhet (men inte alltid!) råkade invandra tidigare än en eller flera
minoritetsgrupper, och framför allt att de har en överlägsen våldsapparat till
sitt förfogande.
Lösningen är inte en egen stat åt alla folk, det är en
orimlig tanke, utan en demokratisk statsbildning som garanterar allas
rättigheter fullt ut.
Det är knappast något vi kan förvänta oss av en krisande
kapitalism.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar