Det hon minns
Maria Luisa Bombal
Övers: Lena Heyman
Lind & Co (Palmserien)
Den chilenska författaren Maria Luisa Bombals roman ”Det hon
minns” kom ut redan 1934. Den anses vara en föregångare och en
inspirationskälla till den magiska realismen. Förvånande nog är det först nu
som den för första gången publiceras på svenska.
Anslaget i romanen är originellt. Ana Maria, som inte saknar
likheter med sin skapare Maria Luisa, ligger på sin dödsbädd. Hon är alltså
död, inte döende. Romanens originaltitel är också mycket riktigt ”den svepta”.
Men den avlidna kan se, känna, tänka och framför allt
minnas. Hon ser på de sörjande, familjen och vännerna, och hon ser tillbaka på
sitt liv, bandomen och ungdomen, den första förälskelsen och det första stora
sveket, den frånvarande modern, den tyranniske fadern, den obligatoriska ömma
barnflickan, det misslyckade äktenskapet, ambivalensen gentemot barnen…
Det handlar lika mycket om det som hände som det som inte
blev av, och kanske också om det som hade kunna bli. Och frågan som ståndigt
återkommer, även om mestadels outtalad, är måste man vara död för att se klart
och förstå fullt ut?
Greppet att låta huvudpersonen vara död är suggestivt fram
skrivet, men frågan är om det tillför så värst mycket. Det hade nog fungerat
lika bra med en döende, eller kanske bara en som minns, även om det givetvis
inte blir lika skarpt definitivt. Å andra sidan ska man vara extremt försiktigt
med att uttala sig om de dödas seende och minnesförmåga.
Framställningen av könsroller känns dessvärre daterad.
Bombals språk är precis och förtätat, har ingenting av den
yvighet som utmärker den latinamerikanska ”boomens” författare som Garcia
Marquez eller Vargas Llosa.
I sin historiska kontext intressant läsning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar