Narvik
Regi: Erik Skjoldbjaerg
Manus: Cristoph Grøndahl, Live Bonnevi, Erik
Skjoldbaerg och Sebastian Torngren Wartin
Distribution: Netflix
”Narvik” är filmen om
det legendariska, för att inte säga mytiska, slaget om Narvik, ibland refererat
till som ”Hitlers första nederlag”. I skuggan av slaget utspelar sig ett svårt
moraliskt dilemma. Filmen är en norsk storsatsning på Netflix.
När Nazityskland
plötsligt invaderar det neutrala Norge i april 1940 blir kontrollen av den
lilla nordliga staden Narvik central för hela operationen. Där ligger
omlastningsstationen och utskeppningshamnen för den svenska malmen, och den är
av vitalt intresse för både tyskarna och de allierade för den för kriget
livsavgörande ståltillverkningen.
Tyska armén firar
snabba framgångar mot det svaga, eller rent av obefintliga, norska motståndet,
men när de allierade landsätter överlägsna styrkor bestående av engelska,
franska och polska soldater, och understödda av engelska flottan, vänder
krigslyckan.
Filmens krigsscener är
välspelade och realistiska, däremot är det inte helt lätt att få grepp om
sammanhanget.
Inte heller framgår
det helt klart att den allierade styrkan kan skära av, ringa in och krossa hela
den tyska armén i Nordnorge. Vilket de underlåter att göra. Tyskarnas snabba
framryckningar i Frankrike får de allierades kommando att dra tillbaka de
segerrika styrkorna från Norge, och lämna norrmännen åt sitt öde för fem år
framåt.
”Hitlers första
nederlag” utnyttjades aldrig och framgångarna i Norge blev helt förgäves.
Vilket som sagt inte
är helt lätt att få grepp om i filmen.
Under tiden utspelar
sig i den ockuperade staden ett drama där en av de norska soldaternas hustrur
ställs inför ett svårt moraliskt val. Ska hon rädda sitt sårade barn genom att
ange några engelska diplomater som gömmer sig i en stuga utan för stan eller
ska hon ståndaktigt uppfylla sin patriotiska plikt och tiga. Och låter den
lilla pojken dö.
Hon väljer att rädda
sitt barn. Vilket ådrar henne lokalbefolkningens vrede och förakt, men
publikens sympatier ligger nog ändå hos henne. Moraliska domar utdömes lätt i
soffan framför tv:n i fred och välstånd.
Inte heller den delen
av filmen övertygar, därtill är karaktärerna alltför platta och livlösa.
Verkligen ingen fullträff, men ändock skaplig underhållning med duktiga skådespelare och häftiga stridsscener.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar