Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 20 juni 2021

"Författat" - ångermanländska miljöer i litteraturen

 


Det är inte orimligt att fråga en ångermanländsk författare om hens miljöer från landskapet – det är en tumregel för skrivande att skildra sådant man är bekant med.

Men för mig finns en ännu viktigare regel – att skriva om det man brinner för.

Därför har jag i mina romaner och berättelser ständigt hamnat i ukrainsk shtetl, i Warszawas getto, på en semesteranläggning vid de masuriska sjöarna, och någon gång till och med på flykt i Albanien.

Det är möjligt att mitt skrivande kan någon gång föra mig till det Ångermanland. Då behöver jag inte söka långt, det räcker att titta ut genom fönstret: Ångermanälvens djupa vatten i Svanösundet, det hjärtformade Svanö som pulserar mitt i världen, Klockestrands kvällsljus i vinternatten, den fjälliknande granskogshorisonten.

Hem helt enkelt.

Texten finns att läsa i Magasin Höga kusten sommar 2021



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar