Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

lördag 14 juli 2018

Konst som erövrar färg och ljus – 50-års jubileumsutställning med Margareta Petré





Det måste vara smått unikt. Margareta Petré hade sin första utställning i Nordingrå sommaren 1968. 

Då var det i gamla kommunalhuset vid Vallen, i år håller hon sin 50-års jubileumsutställning i ateljén i Bäckland, hennes fasta punkt i tillvaron under lång tid nu. Samtidigt släpper hon boken ”Livslinjen – en bok om mitt skapande”, en fascinerande skildring av hennes resa genom livet och konsten.

Liv och konst är ett för Margareta Petré. De påverkar och befruktar varandra ömsesidigt, det är som två sidor av samma sak, eller kanske snarare olika aspekter av samma fenomen.

Det är en holistisk syn på världen, men som på samma gång bygger på en dialektik av motsatsernas spel. Margareta har starka lokala rötter i Nordingrå, så här skriver hon i sin bok: ”Därifrån emanerar allt. Där bor mitt hjärta och lever min själ. Där är mitt fotfäste – min hemhörighet i universum.”
/../
Vernissage i Bäckland, Nordingrå, lördagen den 14 juli, klockan tolv. Bokrealese, musik av Astrid och William Wahlberg. Öppet sedan alla helger fram till den 19 augusti.

Läs hela texten i Allehanda.se


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar