Norrländskt
trauma
Victoria
Larsson
Thorén &
Lindskog
Det lilla
förlaget Thorén & Lindskog har under flera år gett ut högkvalitativ
tyskspråkig litteratur, ett uppdrag lika vällovligt som uppenbarligen olönsamt.
Nu försöker förlaget skaffa sig en räddningsplanka genom att bredda
utgivningen, och först ut är en svensk debutant, Victoria Larssons ”Norrländskt
trauma”, en självbiografisk roman om en tonårsflicka förälskad i Åmselemördaren
Juha Valjakkala.
Frågan är om
det räcker. Inte för att romanen är dålig, utan tvärtom, och framför allt
därför att den så helt saknar kittlande sensationella detaljer om Valjakkala,
numera Nikita
Fouganthine och hittills
gift sju gånger.
Romanen styrka
ligger främst i dess skildring av en ung flickas stapplande steg mot
vuxenvärlden, och det mot en bakgrund av en narcissistisk nutid.
Tonåriga
Veronica vantrivs i en Skellefteåförort, det är förmodligen det som gör traumat
norrländskt. Hon föraktar på tonåringarnas vis alla ”gråa” människor, vilket
inbegriper de flesta vuxna, hon hoppar av gymnasiet, går på tröstlösa fester,
men framför allt lider hon helvetes alla kval för sitt utseende, och hon är
bokstavligen beredd att sälja sin själ till djävulen för ett tjusigt yttre.
Hon anser
sig vara ful, och det är det värsta som en människa kan vara, utseendet är
allt, allt annat är intet. Och ändå gör Veronica ett intelligent intryck, hon
demonstrerar på första maj, kämpar mot rasism och för bättre miljö. Men
eftersom att vara snygg eller ful är en allt överskuggande fråga, dömer hennes
akne henne till ett liv i bottenlös tristess.
Tills den
hårfagre riddaren Juha Vajakkala dyker upp vid horisonten, visserligen inte på
en vit springare, utan i en rättegångssal i Umeå, anklagad för ett sällsynt
brutalt trippelmord. Hon följer rättegången, börjar brevväxla med Juha, och ger
intervjuer för tidningar, naturligtvis totalt mot bättre vetande helt övertygad
om hans oskuld.
Det är
liksom hon och han mot hela världen.
Ända tills
hon mycket omärkligt börjar tvivla inom sig själv. Och då öppnas försiktigt en
dörr på glänt mot världen.
Larsson
skriver fint, det är bra driv i berättelsen, språket är spänstigt och
nyanserat, med välfunna metaforer.
En komplex
och övertygande psykologisk skildring.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar