Åka
skridskor i Warszawa
Emilia
Degenius
Ersatz
Året är 1972
och 17-åriga Emilia kommer som flykting till Sverige från Polen. Hennes pass är
ett resedokument som gäller för enkelresa och som fastslår att innehavaren är
statslös. Emilia kommer ensam, men hennes syster bor redan i Stockholm. Mamman
ska komma efter från Polen, men dör i cancer kort tid efter.
Emilia
börjar ett nytt liv i Sverige, bokstavligen talat. Hon byter namn, hon glömmer
sitt gamla språk, åtminstone delvis, hon förtränger så långt det nu är möjligt
sina minnen från det tidigare livet i Polen.
Den roman
hon skriver drygt 40 år senare handlar i så måtto om förträngning som ett sätt
att överleva. Och det är ingen tvekan om att det är ett högst effektivt sätt.
Det fungerar för många djurarter, det fungerar för människor. Ingen kan leva
som ett öppet sår, det är nödvändigt att glömma för att kunna gå vidare, och
som någon har påpekat, skulle vi verkligen lära av alla våra erfarenheter
skulle vi aldrig lära oss att gå.
Men det är
ett sätt som ändå skaver.
För Emilias
del handlar det inte bara om egna förträngda minnen, det är lika mycket luckor
när det gäller familjehistorien, hon vet knappt någonting om sin egen far och
hans förflutna.
Hon ger sig
iväg på en resa i geografin och historien, med ett blandat resultat. Och något
annat var kanske inte heller att vänta. Platser och människor förändras, man
kan aldrig stiga ner i samma flod två gånger.
Och rent
praktiskt är det inte heller helt lätt, arkiven i Central- och Östeuropa är
inte på långa vägar lika fullständiga och intakta som i den långa fredens
Sverige. Mycket har brunnit ner, bombats sönder eller förstörts på annat sätt.
Släktforskning är sällan polackernas paradgren. Och för de polska judarna är situation
än sämre.
Jag har
själv gjort samma resa som Degenius, det var några år tidigare, jag var yngre
och kom tillsammans med min familj. Min egen överlevnadsstrategi var den rakt
motsatta, och ändå misstänker jag att resultatet var rätt mycket detsamma.
Utgångspunkten,
själva den grundläggande förutsättningen, sammafaller nämligen, och är helt
avgörande. Det är någonting som gäller för miljoner människor idag i de nya
folkvandringarnas tid:
”/../att jag är fråntagen ett land, ett språk, en tillhörighet,
ett sammanhang, att jag har blivit placerad i ett nytt sammanhang, ett som är
tomt, som saknar ett innehåll/../”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar