Det är i
början av förra seklet. Platsen är Ellis Island, den ö i New Yorks hamn från
vilken immigranter slussades in i USA. En grupp judiska invandrare väntar på
att få komma in i det förlovade landet. En dag dyker det upp en man och genom
tolk frågar han om det finns några som är intresserade av arbete. Det är ganska
tungt men inte särskilt komplicerat, det gäller lossning av fartyg i hamnen.
Han nämner en summa pengar, som de snabbt räknar om till rubel, och får fram
att det blir en mindre förmögenhet.
Ivern vet
inga gränser. Äntligen! Ett arbete, tjäna pengar, bygga upp en framtid. Männen
trängs och trampar nästan ner varandra för att komma med bland de utvalda. En
lycklig skara åker iväg. Men vid infarten till hamnen möts de av en stor grupp
uppretade män som skriker upprört åt dem, på ett språk som inte liknar
engelska, spottar efter dem och kastar stenar.
Historien
upprepas några gånger tills en av de judiska männen lyckas smyga iväg och möta
de uppretade utanför hamnporten. Smockan hänger i luften men på halvdan
engelska och med teckenspråk lyckas de kommunicera och männen som är italienare
förklarar att de strejkar för högre lön och att judarna är avskyvärda
strejkbrytare – svartfötter.
Mannen
återvänder till Ellis Island och förklarar läget för sina kamrater.
Diskussionen är kort och beslutet enhälligt: vi har inte kommit hit för att
trampa på andra, vi är inga strejkbrytare, ingen jobbar längre.
Det är en
sann historia, och ett uppbyggligt och nästan idylliskt exempel på
internationell solidaritet i praktiken.
Trots en
högstämd retorik har solidaritet över gränserna inte varit arbetarrörelsens
starkaste gren. Andra Internationalens ambition att förhindra ett storkrig i
Europa begravdes i första världskrigets skyttegravar. Och inte har det varit så
värst mycket bättre efter det.
Som idéhistorikern
George Lichtheim syrligt har uttryckt det med referens till Kommunistiska
manifestet: Det är möjligt att proletärerna har inget fosterland, men det är en
annan historia att proletärerna är av en annan uppfattning.
I dagens
globaliserade värld agerar kapitalet obehindrat över gränserna. Det har också
skapats institutioner som till exempel EU som ska underlätta kapitalismens
friktionsfria funktionsflöde. Inför den utvecklingen står vi tämligen
handfallna.
För att
förhindra att världens arbetare spelas ut mot varandra i en accelererande
kapplöpning mot botten måste arbetarrörelsen skapa fungerande former för arbete
över gränserna.
Alternativet
är ökade klyftor och ett samhälle som går sönder och leder till någon slags
fascism light (om den nu blir så light), och i värsta fall ett nytt storkrig.
Hur globala
arbetsformer skapas? Det har jag ingen aning om. Men det finns tillräckligt
många kloka människor, ge dem bara chansen.
En bra
början är den enkla tanken att vi inte har kommit hit för att trampa på andra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar