Tre sångare har förärats en byst på Kungliga Operan i
Stockholm: Jussi Björling, Birgit Nilsson och Margareta Hallin. Margareta
Hallin anses som en av Operans mest lysande artister under 1900-talet.
Hon har under sin långa karriär gjort bejublade framträdanden
på världens största operascener, hon har också turnerat i Sovjet. Hon har
mångfaldigt belönad, med bland annat Jussi Björlingstipendiet och Hugo
Alvénpriset. Snart kan hon lägga ytterligare ett pris till sin digra samling
när hon tar emot Juryns Specialpris för Life Time Achievement vid Kramfors
Music Awards-galan.
Sedan många år tillbaka delar Margareta Hallin sin tid mellan
Stockholm och Kramfors, och uppträder ofta runt om i våra trakter.
Men det började i Karlskoga för 85 år sedan där Margareta
kom till världen. När hon var ett och ett halvt flyttade familjen till
Göteborg, och när Margaretas pappa gick bort några år senare flyttade familjen
till Stockholm, där det fans fler släktingar.
Trots att pappan försvann tidigt ur hennes liv betydde han
mycket för hennes artistiska utveckling.
-
Jag har alltid dansat och sjungit, och pappa var
mycket förtjust och uppmuntrade mig, säger Margareta Hallin.
Hon har många fina minnen från sin tidiga barndom, hur hon
sjöng Taubevisor ute i Göteborgs skärgård, och när hon såg första gången en
opera. Det var Mignon, och Margareta berättar hur hon efter föreställningen på
väg hem med familjen gick och surade några steg efter de andra. Hon var så arg
att det var slut!
Margareta har enbart gått ut folkskolan, men har i gengäld
desto solidare musik- och sångutbildning. Som ung gick hon i dansskola, dansen
var en inkörsport till musiken, sedan blev det först Musikaliska akademin, där
hon fick en teoretisk musikgrund att stå på, något hon är fortfarande tacksam
för, och därefter vid 17-årsålder Operahögskolan.
Hon debuterade redan som elev på Operan i
Stockholm 1955 som Rosina i Barberaren i Sevilla. Sedan dess har
hon haft oräkneliga roller i snart sagt varenda opera som någonsin skrivits.
-
Jag hade förmånen att få allsidiga roller, och
fastnade aldrig i ett fack, på senare år har jag också kunnat medverka i
moderna operor, till skillnad från andra kollegor som bara ville sjunga Verdi,
säger Margareta Hallin.
Enligt vissa hade hon kunnat bli lika stor som Birgit
Nilsson om hon hade satsat på en internationell karriär. Och visst har hon haft
många förfrågningar från operascener runt om i världen. Hon nämner bland annat Salzburg,
och planerna på en uppsättning av Aniara i Hamburg.
-
Det hade varit spännande, men jag ville inte
lämna familjen här i Sverige, säger Margareta.
Margareta Hallin har också länge verkat framgångsrikt som
kompositör, och hennes inriktning har främst varit på att tonsätta poesi. Nils
Ferlin, Harry Martinson, Werner Aspenström, Gustaf Fröding och Alf
Henrikson finns med på listan, och även Strindbergs dramer. Dessutom har hon
satt musik till dikter av Sollefteåpoeten Emil Hagström.
Genom åren har Margareta Hallin också ägnat sig åt måleri,
och har haft utställningar ibland annat Kramfors och Stockholm, men med en
beklagande suck konstaterar hon att numera hinner hon inte med sin konst.
Närmast planerar hon att åter igen sätta upp programmet om
Franz Berwald. Och naturligtvis att delta i Kramfors Music Awards-galan i
Bollstabruk.
-
Det är verkligen mycket roligt. Och hedrande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar