Hon tar tillvara grafikens frihet för att skapa en öppen och
mångtydig konst som inbjuder betraktaren till dialog.
Kristina Thun var Örnsköldsviks Kollektiva
Konstnärsverkstads grafikstipendiat 2014, och har nu utställning på Galleri
Lokomotiv i Övik. Det är lätt att förstå varför ÖKKV ville belöna henne, hennes
konst är vacker, öppen för tolkningar på ett sätt som till en början väcker
förvirring, fast på ett kreativt sätt som leder till förundran, och kanske
också till vidare funderingar över de stora frågorna.
Kristina Thun blandar oförskräckt olika grafiska tekniker,
men lägger också i full frihet gärna till små teckningar och måleri,
företrädesvis akryl. Resultatet blir en oerhört nyanserad färgskala, Kristina
Thuns bakgrunder har fantastiska skiftningar i färgvalörer som känns helt nya.
Det skapar också ett djup i hennes tavlor, nästan så att man
upplever vissa tavlor som tredimensionella.
Det är mycket färgrikt, men färgerna är genomgående inte
särskilt kraftfulla, utan ter sig snarare trevande och sökande, försiktiga men
nyfikna på samma gång, inget motiv har en färgsättning som förpassar resten
till bakgrunden. Det är bilder som strävar efter helhet.
Tematiken är mångbottnad, nästan lite gåtfull. Vissa motiv
återkommer. Stubbar, eller möjligen brutna träd, finns på så gott som alla
tavlor. Symboliserar de det avbrutna, det ofullbordade i tillvaron eller talar
de direkt om skövling av naturen?
Själv kom jag att associera till kajerna i Ådalen, stumma
vittnesbörd om en hetsig storhetstid i det ändå nära förflutna, som sakta
vittrar sönder.
Spännvidden i möjliga tolkningar är som förhoppningsvis
framgår mycket stor.
Naturen är ständigt närvarande som ett mysterium att
utforska, lite vag i konturerna, lockande och inbjudande, kanske också en smula
farlig och skräckinjagande.
Överallt finns också med vardagsföremål, ofta möbler, det är
som två världar, på samma gång integrerade och åtskilda, delar av samma
verklighet, men som på något sätt ändå inte passar in i samma mönster.
De människor som finns på Kristina Thuns tavlor är nästan
alltid oåtkomliga för sin omgivning, de befinner sig utanför, väl synliga och
med full insikt i hela bilden. En slående allegori över alienationen.
Det finns emellertid ingen dysterhet i bilderna, tvärtom
präglas de av en stillsam humor och en underfundig vänlighet. Det är mycket
infall, improvisationer, drömmar – eller mardrömmar, tankefragment – avståndet
mellan hjärnan och handen är befriande kort.
En konst att ta till sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar