Det ska böjas i tid. Nordiska kammarorkesterns och
Kapellsbergs satsning på barnopera är ett föredömligt sätt att förmedla
musikteaterns förtrollade värld. Och vad passar då bättre om inte Trollflöjten.
Den framförs av Nordiska blåsarkvintetten och Operastudion
Kapellsberg i lämpligen omarbetad form nerkortad till en timme. Handlingen är
förlagd till vår tid, Tamino är en elvaåring vars föräldrar har nyss separerat
och bråkar jämt och ständigt – så illa gick det för Papageno och Papagena! – i
skolan blir han mobbad och ingen vuxen bryr sig på riktigt.
Då är utvägen att försvinna in i dataspelet Trollrymden (jag
kan inte förmå mig till att använda den hiskeliga språkhybriden Zauberspace)
där han själv är hjälte och har full kontroll över allt och alla – tills spelet
tar över.
Jag brukar inte vara särdeles förtjust i den här sortens
”moderna” omarbetningar av klassiker, ofta beror de på bristande tilltro på
originalverkets konstnärliga bärkraft, men här fungerar det alldeles utmärkt,
utan att vara opportunistiskt publikfriande. Bra dramatisk nerv och mycket
humor.
Framför allt är det musikteater på riktigt, med betoning på
både musik och teater. Publiken bjuds på härlig mix av musik, sång, dans och
talroller. De unga skådespelarna/sångarna imponerar med sin allsidighet, med
sin dansskicklighet och sitt självklara agerande och sin starka scennärvaro.
Med det är trots allt sånginsatserna som står i förgrunden.
Och än en gång imponerar Kapellsbergs operaelever. Inte minst Ella Morin Fabian
Düberg som Pamina och Tamino bjuder på några frejdiga duetter. Clifford Ekholm
Lewis övertygar igen, Hans Klareskog sjunger fint, men agerar sämre, Tessan
Maria Lehmussaari, Julia Andersson och Elisabeth Leyser som Tre Damer skapar en
färgstark inramning.
Föreställningen vänder sig i första hand till barn på låg-
och mellanstadiet, men passar egentligen för alla åldrar. Under en
skolföreställning lär en ung man på sju-åtta år ha utbrustit begeistrat: ”Det
är den bästa opera jag någonsin har sett!”. Det stämmer säkert.
Undertecknad är några år äldre och har förvisso sett bättre
operauppsättningar. Men den här är definitivt god nog.
Föreställningen spelade också på Tingshuset i Nyland.
Trollflöjten
av W.A. Mozart
Regi och bearbetning:
Märit Bergvall
Medverkande:
Operastudion Kapellsberg, Nordiska Blåsarkvintetten
Musikalisk
bearbetning för blåsarkvintett: Staffan Sjösvärd
Musikalisk
instudering: Karin Bengtsson Olsson
Ljus: Nordlander
produktion
Kostym/scenografi:
Kansjälvproduktion
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar