Skotten i Ådalen 1931 är en av den moderna svenska
historiens mest dramatiska händelser. Fem obeväpnade demonstranter dödades av
utkommenderad militär, ytterligare fem sårades. Men tragedin kunde ha blivit
långt värre om inte den rådige trumpetaren Tore Andersson hade visat
sinnesnärvaro och blåst Eld upphör.
Det borde rimligen ha gett Andersson hjältestatus,
åtminstone i arbetarkretsar, men riktigt så var det inte.
Till att börja med riskerar Tore Andersson i den allmänna
åtalshysteri som piskades upp av högerkrafterna efter Ådalshändelserna att bli
ställd inför rätta för ”illegal militärsignal”! Efter våldsamma protester och
ingripanden från arbetarrörelsens toppolitiker slipper han dock åtal.
Men det som händer sedan är att Tore Andersson och hans
resoluta insats för att rädda liv marginaliseras och förpassas i glömskans
skugga. Hur kunde det bli så här?
Om det har Göran Andersson, pensionerad pol.mag. med rötter
i Sollefteå, författat en liten skrift som han distribuerar på egen hand. Till
saken hör att Tore Andersson var hans fars kusin.
-
De var emellertid inte biologiska kusiner.
Pappas far dog innan han föddes, och när hans mamma inte hade råd att ta hand
om honom lämnades han som fosterbarn till en nära släkting till Tores familj.
Men de var goda vänner och livet ut betraktade varandra som kusiner, säger
Göran Andersson.
Så här långt skulle det enbart handla om upprättelse av en
familjemedlem, men berättelsen om Tore Andersson är genom det sammanhang som
det är en del av långt intressantare – det är berättelsen om det moderna
Sverige.
Vreden inom arbetarrörelsen efter massakern i Lunde var
enorm. Men det dröjer inte länge förrän tragedin förvandlas till ideologisk
brottning. Det finns två filmer från begravningen av offren, en
socialdemokratisk, en kommunistisk, och det är som de skildrade två vitt skilda
händelser.
Flera av de kommunistiska ledarna från dessa dagar dömdes
till drakoniska straff (medan officerarna, med kapten Mesterton i spetsen, som
beordrade eld mot demonstrationståget, klarade sig undan med några dagars
husarrest!). Per Albin Hansson, då fortfarande i opposition, krävde amnesti åt
de dömda. 1932 när han bildar sin första regering låter det redan annorlunda,
och nu erbjuds de att ansöka om nåd.
Vilket de naturligtvis vägrar.
Per Albin skyller Ådalshändelserna på ”kommunistiska
uppviglare”. Uppretade arbetare som jagar strejkbrytare ingår inte i bilden av
samförståndspolitik. Samtidigt använder man kommunisternas ”oansvariga och
olagliga uppvigling” i Ådalen som förevändning att göra sig kvitt kommunisterna
i arbetarrörelsen. Nu skulle de ”stampas ut” från allt politiskt och fackligt
inflytande.
Antikommunismen blir en framgångsrik kampideologi för
socialdemokratin.
I socialdemokraternas Sverige var skotten i Lunde en
kvarnsten om det goda folkhemmets hals. Bästa sättet att möta framtiden var ett
glömma det förflutna, Ådalshändelserna skulle utraderas ur historien.
Under 50 år nämns inte Ådalen 31 en enda gång i protokollen
från Kramfors arbetarkommun!
Efter valnederlaget 1976 förändras attityden. Nu lyfter man
gärna fram den ödesdigra dagen i Lunde 1931, men som arbetarklassens sista
blodiga offer innan man stod redo att bygga folkhemmet. Högtidlighållandet av
50-årsdagen 1981 utnyttjas som ett politiskt jippo inför det stundande valet.
Tore Andersson, som inte har övergett sin radikalism och registreras av
säkerhetspolisen, blir givetvis inte inbjuden. Att det var han som räddade
livet på många människor den dagen, de flesta socialdemokrater, spelar
fortfarande ingen roll.
Göran Andersson är skoningslös i sin kritik mot SAP:s
historieskrivning.
-
Den har använts som maktmedel för att skapa
ideologiskt herravälde inom arbetarrörelsen och arbetarklassen.
Verklighetsbilder, värderingar, normer och attityder kring Ådalen 31 har
snedvridits. SAP har profiterat på tragedin i Lunde på ett ovärdigt sätt, säger
Göran Andersson.
Tillrättaläggandet och framför
allt tigandet har också skadat utvecklingen i Ådalen, menar Göran Andersson,
genom att SAP drev in en kil mellan olika arbetargrupper har samhället och
näringslivet hämmats. Historielösheten har gjort befolkningen i Ådalen i
allmänhet, och socialdemokratin i synnerhet, urarva och har berövat dem den
framtidsoptimism som fanns i de konflikter man som så desperat ville dölja.
Kanske gäller det den socialdemokratiska
vilsenheten i hela landet, inte bara i Ådalen.
Göran Andersson är inte någon
rasande revolutionär. Han har varit politiskt aktiv inom socialdemokratin och
senare – efter löntagarfondsdebatten – inom folkpartiet. Hans ärende med den
lilla skriften är att återupprätta en släkting som blev tarvligt behandlad av
SAP, men också att framhålla den etik, moral och humanism som ledsagade Tore
Anderssons agerande den dagen i Lunde.
Det har snart gått 85 år sedan
dramat i Ådalen, det är hög tid att sanningen berättas, och att upprättelse ges
till alla som deltog i marschen från
Frånö folkets hus till hamnen i Lunde. Inte minst gäller det offren, det var
fem arbetare - tre var kommunister, en syndikalist, en socialdemokrat.
Kulorna
gjorde ingen skillnad.
Göran Andersson avslutar med att
citera William Faulkner: ”The past is
never dead. It ´s not even past.” (Det förflutna är inte dött. Det är rent
av inte förflutet.)
Göran Anderssons skrift ”Trumpetaren som blåste Eld Upphör i Lunde
14 maj 1931 – en berättelse” kan beställas direkt från författaren. E-post:
hgandersson44@gmail.com; Tel:
070-77 65 777
Den bästa skildringen av
händelserna i Lunde 1931 är skriven av Birger Norman i hans numera klassiska reportagebok
”Ådalen31”. Finns nyutgiven på
Murbruk förlag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar